لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

نواز شریف در تهران: مصمم به همکاری با ایران علیه جیش‌العدل هستیم


محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، (چپ) در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، (چپ) در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از «مصمم بودن» پاکستان برای همکاری با ایران در مقابله با گروه جیش‌العدل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در این دیدار با بیان این مطلب که «پاکستان در از بین بردن گروه تروریستی موسوم به جندالله با ایران همکاری‌های کامل و خوبی را انجام داده‌است»، تصریح کرد: «دولت و ملت پاکستان مصمم‌اند تا با ایران در زمینه حذف گروه‌های تروریستی بویژه جیش العدل نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند.»

محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان طی سفری به تهران که از روز یک‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت ماه، آغاز شده، در دیدار با چهره‌های مهم سیاسی ایران از بهبود روابط تجاری ایران و پاکستان، تلاش این کشور برای مقابله با گروه‌های «تروریستی»، توسعه همکاری‌ها به ویژه در استان‌های مرزی و پی‌گیری وضعیت خط لوله گاز صلح سخن گفته‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی در دیداری که ظهر روز یک‌شنبه با آقای نواز شریف داشته با او درباره برقرار شدن ثبات و امنیت در مرزهای ایران و پاکستان صحبت کرده و «اهتمام بیش از پیش دولت پاکستان به کنترل و امنیت مرزها» را عاملی برای توسعه منطقه خوانده‌است.

رئیس جمهوری ایران در این دیدار به حادثه گروگان‌گیری مرزبانان ایرانی در مرز سیستان و بلوچستان با پاکستان اشاره کرده و آن را «حادثه‌ای ناگوار» در افکار عمومی هر دو ملت خوانده‌است.

محمد نواز شریف در پاسخ کشورش را «قربانی تروریسم» خوانده و این احتمال را مطرح کرده که «دستور کاری از سوی بیگانگان برای خدشه کردن روابط دو کشور وجود داشته باشد» و وعده داده که آن را از میان بردارد.

خبرگزاری‌های ایران در توصیف حادثه گروگان‌گیری پنج تن از مرزبانان ایرانی که سوم بهمن‌ماه سال گذشته روی داد از آنچه «کم‌کاری و انفعال» دولت پاکستان می‌نامند انتقاد کرده‌اند.

گفته می‌شود که «مولوی عبدالحمید»، امام جمعه اهل سنت استان زاهدان، و رایزنی‌های او با ریش‌سفیدان منطقه اسباب آزادی مرزبانان را فراهم کرده‌است.

تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، پیش از این گفته‌بود که برای پیدا کردن گروگان‌های ایرانی «کمیته ویژه مشترکی با شرکت مقامات ایران و پاکستان تشکیل شد، اما مقامات ایرانی هیچ‌گاه تماسی برقرار نکردند.»

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به این اظهارات گفته‌بود: «حتی اگر تماس هم صورت نگرفته باشد این مسئولیت برعهده دولت پاکستان است.»

وی اما افزوده‌بود: «ولی این که این گونه بیان می‌کنند، صحت ندارد و جمهوری اسلامی ایران با مسئولان وزارتخانه‌های خارجه و کشور پاکستان تماس‌های مختلفی را به منظور آزادی مرزبانان ایرانی داشته و این سخنان عذر بدتر از گناه است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

خط لوله صلح

به گزارش خبرگزاری ایرنا، یکی دیگر از محورهای گفت‌وگو بین سران ایران و پاکستان پروژه «خط لوله صلح» بوده‌است. خط لوله صلح که قرار است کار گازرسانی از ایران به پاکستان را انجام دهد، همچنان نیمه‌تمام باقی مانده‌است. مقامات ایرانی دلیل این امر را «عدم پایبندی پاکستان به تعهدات خود» عنوان کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ایران تاکنون ۹۰۰ کیلومتر از این خط لوله را در خاک خود احداث کرده، اما پاکستان به دلیل مشکلات مالی تاکنون نتوانسته این پروژه را پیش ببرد.

محمد نواز شریف که حدود یک سال پیش توانست قدرت را در پاکستان به دست بگیرد، در شعارهای انتخاباتی‌اش وعده داده بود که به وضعیت این خط لوله رسیدگی کند که این اتفاق نیفتاد و سپس کمک بلاعوض یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری دولت سعودی به دولت نواز شریف سبب شد تا روابط بین ایران و پاکستان بیشتر به سردی بگراید و این پروژه به شکل غیررسمی منتقی تلقی شود.

آقای شریف پس از ورود به ایران مورد استقبال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری قرار گرفت و در روز اول سفر خود با رئیس‌جمهوری ایران، وزیر امور خارجه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد.
XS
SM
MD
LG