لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

کره شمالی گزارش حقوق بشری سازمان ملل را «جعلی» خواند


مایکل کیربی، رئیس کمیته تحقیق سازمان ملل در امور حقوق بشری کره شمالی
مایکل کیربی، رئیس کمیته تحقیق سازمان ملل در امور حقوق بشری کره شمالی
دولت کره شمالی روز شنبه، سوم اسفندماه، گزارش سازمان ملل متحد از وضعیت «فاجعه‌بار» حقوق بشر در این کشور را رد کرده و آن را «ساخته و پرداخته» آمریکا و متحدانش‌ خواند.

کمیته تحقیق سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، در گزارشی آورده بود که رهبران کره شمالی باید در دادگاهی بین‌المللی پاسخ‌گوی جنایات‌شان علیه بشریت باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در واکنش به این گزارش، سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی از اساس وجود این کمیته تحقیق را زیر سوال برده و آن‌را کمیته‌ای ساخته «آمریکا و رفقای موافقش» خوانده است.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی، کی‌سی‌ان‌ای، از قول این سخنگو نوشته است: «این به اصلاح گزارشی که کمیته‌ای دست‌نشانده آن را تنظیم کرده، چیزی نیست مگر مفادی جعلی که دست‌پرورده نیروهای متخاصم و جنایتکارانی است که از دست قانون در کشور کره شمالی گریخته‌اند. ما قاطعانه این گزارش را رد می‌کنیم.»

آن‌ طور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، این سخنگو، ایالات متحده را «بزرگ‌ترین سوءاستفاده‌گر از حقوق بشر» خوانده که «از طریق تجاوز و دخالت در امور دیگر کشورها، مردم بی‌گناه را کشته است».

کمیته تحقیق سازمان ملل متحد در امور مربوط به حقوق بشر در کشور کره شمالی، برای تهیه این گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای با ۳۲۰ شاهد عینی که موفق به فرار از کشور کره شده‌اند، ‌گفت‌وگو کرده و اظهارات آنها را مستند کرده است.

در گزارش این کمیته به مواردی از «نابودی، قتل، اسارت، شکنجه، زندان، تجاوز، سقط‌جنین‌ اجباری و دیگر خشونت‌های جنسی» در کشور کره شمالی پرداخته شده و اسنادی از «نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشر توسط نهادهای اداری و رسمی» ارائه شده است.

کمیته تحقیق سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری کره شمالی در مارس سال ۲۰۱۳ و توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تشکیل شد. این کمیته حق ورود به خاک کره شمالی و بررسی موراد نقض حقوق بشر در این کشور را نداشته و در دو کشور ژاپن و کره جنوبی کار رسیدگی به این موارد و دیدار با شاهد عینی را انجام داده است.

مایکل کیربی که ریاست این کمیته را برعهده دارد خطاب به کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی، گفته است که تمامی مقام‌های رسمی که در «جنایت علیه بشریت نقش داشته‌اند، یا دستور آن را صادر کرده‌اند، یا به آن کمک کرده و در ارتکاب آن مشارکت داشته‌اند» مسئول‌اند و باید پاسخگو باشند.

با این همه و به استناد خبرگزاری فرانسه، آقای کیربی مستقیما شخص کیم جونگ اون را متهم نکرده و به گفتن این که «همه چیز از طریق رهبری عملی شده» اکتفا کرده است.

دولت آمریکا از این گزارش استقبال کرده و آن را «اسنادی روشن و صریح از حقیقت تکان‌دهنده» جنایات در کره شمالی دانسته است.

دولت کره جنوبی نیز ابراز امیدواری کرده است که این گزارش هشیاری جامعه جهانی را نسبت به کره شمالی بالا ببرد. اما چین که از متحدان اصلی دولت کره شمالی است، با ارجاع رهبر کره شمالی به دادگاه بین‌المللی به شدت مخالفت کرده است و گفته است که چنین کاری «کمکی به حل وضعیت حقوق بشر نخواهد کرد».

مدت زمانی طولانی است که کره شمالی به خاطر پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای متحمل تحریم‌های سنگین بین‌المللی شده است.

گفته می‌شود در حال حاضر ۸۰ تا ۱۲۰ هزار زندانی سیاسی در کره شمالی که ۲۴ میلیون نفر جمعیت دارد، در بندند.
XS
SM
MD
LG