لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

نماینده اوباما: پس از برجام، رفتار ایران در سوریه تغییری نکرده است


آقای مک‌گرک می‌گوید ایران حامی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق است، در همین حال آقای کری این حمایت را مفید نامیده است
آقای مک‌گرک می‌گوید ایران حامی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق است، در همین حال آقای کری این حمایت را مفید نامیده است

برت مک‌گرک، نماینده ویژه اوباما در امور مبارزه با گروه خلافت اسلامی، روز سه‌شنبه گفت که در رفتار ایران در سوریه و عراق پس از حصول توافق هسته‌ای تغییر «قابل توجهی» مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برت مک‌گرک روز سه‌شنبه، هشتم تیرماه، در جلسه‌ای در مجلس سنای آمریکا چنین اظهار نظر کرد که در یک سالی که از زمان امضای برجام می‌گذرد وی هیچ تغییری در رفتار ایران شاهد نبوده و اساس کار ایران در سوریه هم‌چنان تقویت رژیم بشار اسد است.

آقای مک‌گرک همچنین گفته است که رفتار ایران در عراق نیز تغییر چندانی نکرده و جمهوری اسلامی هم‌چنان از برخی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در این کشور حمایت می‌کند.

اظهار نظر این مقام عالی‌رتبه در دولت آمریکا تا اندازه‌ای با موضع‌گیری و ارزیابی اخیر یک مقام عالی‌رتبه دیگر در این دولت در تضاد قرار می‌گیرد.

فرستاده ویژه باراک اوباما در جنگ علیه داعش در حالی به حمایت ایران از شبه‌نظامیان شیعی در عراق اشاره کرده که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه حضور ایران در عراق را از جهاتی مفید ارزیابی کرد.

آقای کری روز هشتم تیرماه در یک سخنرانی در آسپن گفت که ایران در عراق بر نبرد با گروه خلافت اسلامی متمرکز است و این بدان معناست که ایران و آمریکا منافع مشترک دارند و این برای آمریکا مفید است.

آمریکا در عین حال کمک مالی جمهوری اسلامی به حزب‌الله لبنان را یکی از دلایل باقی ماندن ایران در لیست کشورهای حامی تروریسم دانسته است.

روز هفتم تیرماه، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود که تداوم کمک ایرانی به حزب‌الله، سبب می‌شود مشکلات ایران برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی از بین نرود.

حسن نصرالله، روز پنجم تیرماه، گفته بود که تمام منابع مالی و موشک‌ها و راکت‌های این گروه مستقیما از طریق ایران فراهم می‌شود.

ایران هرگز کمک‌های مالی‌اش به حزب‌الله را تکذیب نکرده است.

XS
SM
MD
LG