لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

کره شمالی دونالد ترامپ را به عنوان سیاست‌مداری دانا ستود


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در چپ و دانلد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا در راست
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در چپ و دانلد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا در راست

ارگان رسمی کره شمالی در مقاله‌ای که روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد، منتشر شد دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری در آمریکا، را به خاطر داشتن «افق دید وسیع» به عنوان «سیاست‌مداری دانا» ستود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این روزنامه با نام رودونگ سین‌مون که متعلق به حزب حاکم در کره‌ شمالی است، دونالد ترامپ را مناسب مقام ریاست‌ جمهوری در آمریکا دانسته و به هراس کره جنوبی از به قدرت رسیدن ترامپ اشاره کرده است.

یک روز پیش از آن نیز یک وب‌سایت دولتی در کره شمالی، ترامپ را سیاست‌مداری «دانا» نامیده بود که در قیاس با هیلاری کلینتون که این روزنامه «نادان» خطابش کرده بود رئیس جمهوری بهتری خواهد بود.

در این مقاله عنوان شده که ترامپ تنها سیاست‌مداری درشت‌گو و بی‌تفاوت نیست، بلکه سیاست‌مداری داناست که نگاهی رو به جلو دارد. با این حال در انتهای این مقاله ذکر شده است که انتخاب میان کلینتون یا ترامپ انتخاب میان بد و بدتر است و سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کره شمالی تغییر نخواهد کرد.

هر دوی این مقاله‌ها، به تهدید مداوم ترامپ مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از کره جنوبی ارجاع داده‌اند.

آقای ترامپ در سخنرانی‌ خود در ماه مارس گذشته به کره جنوبی اخطار داد که هزینه‌های حضور نیروهای آمریکایی در این کشور را تقبل کند؛ در غیر این صورت این نیروها از کره جنوبی خارج خواهند شد. ترامپ معتقد است که هزینه این نیروها را ژاپن یا کره جنوبی باید تقبل کنند، نه آمریکا.

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش‌رو، همچنین در صحبت‌هایش ابراز علاقه کرده که با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، دیدار کند.

آمریکا نزدیک به سی هزار سرباز در کره جنوبی دارد، که به شکل دائم در این کشور به سر می‌برند، مسئله‌ای که همواره با اعتراض کره شمالی همراه بوده است.

کره شمالی، همسایه جنوبی‌اش را مرید آمریکا و عروسک این کشور می‌نامد.

سال گذشته نیز ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه، ترامپ را به عنوان مردی بسیار برجسته ستوده و گفت که وی دارای «استعدادهایی انکارناپذیر» است.

دونالد ترامپ خود چندین بار در سخنرانی‌هایش به گفته‌های ولادیمیر پوتین ارجاع داده و گفته است که پوتین او را نابغه نامیده، اما این گفته‌ صحت ندارد.

کره شمالی در حالی ترامپ را ستوده که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ششم خردادماه در حاشیه اجلاس رهبران گروه هفت در ژاپن گفته بود که رهبران جهان در مورد ترامپ و سخنانش به درستی نگران‌اند و نمی‌دانند که باید سخنان او را جدی بگیرند یا خیر.

XS
SM
MD
LG