لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

اوباما: امیدوارم در آینده با توافق هسته‌ای ایران به یاد آورده شوم


اقای اوباما نخستین رئیس‌جمهوری آمریکاست که پس از انقلاب اسلامی با یک رئیس‌جمهوری از ایران مستقیما، هرچند تلفنی، گفت‌وگو کرده است
اقای اوباما نخستین رئیس‌جمهوری آمریکاست که پس از انقلاب اسلامی با یک رئیس‌جمهوری از ایران مستقیما، هرچند تلفنی، گفت‌وگو کرده است

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه در دیدار با نسل بعدی رهبران بریتانیا از آن‌ها خواست تا در مواجه با مشکلات و یافتن راه حل برای آن‌ها در نظر داشته باشند که استفاده از نیروی نظامی تنها بخشی از راه حل است و آن‌ها باید دیپلماسی را نیز در نظر بگیرند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این دیدار می‌گوید که با توجه به مخاطراتی که گروه خلافت اسلامی و دیگر گروه‌های افراطی ایجاد کرده‌اند، حفظ جان و امنیت شهروندان آمریکایی اولویت اوست و باید اولویت رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا نیز باشد.

با این حال او در ادامه تأکید می‌کند که در برخورد با این مسائل باید در نظر داشت که جنگ تنها بخشی از مسئله است و پیغامی که دولت به ملت می‌فرستد، فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند و دیپلماسی‌ای که برمی‌گزیند نیز بخشی از روش حل مسائل است.

باراک اوباما در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران سعی در حل پرونده از طریق دیپلماسی داشت و تنها رئیس‌جمهوری آمریکاست که پس از انقلاب ایران با رئیس‌جمهوری ایران گفت‌وگویی مستقیم هرچند تلفنی داشته است.

آقای اوباما در این دیدار به پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرده و می‌گوید که حل این پرونده بدون جنگ چیزی است که به آن افتخار می‌کند.

او رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را از جمله مواردی نامیده که امیدوار است در آینده با آن به یاد آورده شود.

روز شنبه آخرین روز حضور باراک اوباما در لندن بود و در این روز به مناسبت چهارصدمین سال تولد ویلیام شکسپیر، شاعر بزرگ برتیانیایی، به تئاتر گلوب (از قدیمی‌ترین سالن‌های تائاتر در لندن که به شکسپیر منسوب است) رفت و شاهد اجرایی بخش‌هایی از نمایشنامه هملت بود.

آقای اوباما در چهارصدمین سال تولد ویلیام شکسپیر از تئاتر گلوب دیدار کرد
آقای اوباما در چهارصدمین سال تولد ویلیام شکسپیر از تئاتر گلوب دیدار کرد

آقای اوباما در سالن شهرداری لندن با جوانان بریتانیایی و نسل آتی رهبران این کشور دیدار کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا قرار است روز یکشنبه وارد آلمان شود. سال گذشته آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از آقای اوباما خواسته بود تا در حق او لطفی شحصی کند و پیش از اتمام دوران ریاست‌جمهوری‌اش، همراه با او به نمایشگاه سالیانه تجارت صنعتی برود.

حال قرار است آقای اوباما با خانم مرکل به هانوفر رفته و در این نمایشگاه شرکت کند. با این حال شهر هانوفر بعدازظهر شنبه شاهد تظاهرات گسترده‌ای بوده است.

بیش از بیست هزار نفر روز شنبه در شهر هانوفر دست به تظاهرات زده و به پیمان تجاری میان اروپا و آمریکا اعتراض کردند
بیش از بیست هزار نفر روز شنبه در شهر هانوفر دست به تظاهرات زده و به پیمان تجاری میان اروپا و آمریکا اعتراض کردند

آن طور که رویترز به نقل از پلیس آلمان می گوید بیش از بیست هزار نفر در این شهر جمع شده‌اند تا به یک پیمان تجاری میان آلمان و آمریکا اعتراض کنند. پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس-آتلانتیک (TTIP) که بسیاری در آلمان با آن مخالف‌اند. مخالفان این پیمان می‌گوید که حقوق مصرف‌کننده را زیرپا می‌گذارد و با استاندارهای محیط‌‌زیستی نیز هم‌خوان نیست. با این حال موافقان این پیمان نیز می‌گویند که منجر به رونق اقتصادی خواهد شد.

باراک اوباما روز یک‌شنبه همراه با آنگلا مرکل، نمایشگاه صنعتی هانوفر را افتتاح می‌کند.

XS
SM
MD
LG