لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

تماس تلفنی اوباما با رهبران اروپا برای تحریم‌ بیشتر روسیه


آقای اوباما روز چهارم اردیبهشت و در حین سفرش به ژاپن، مانورهای نظامی روسیه در مرز اوکراین را محکوم کرد
آقای اوباما روز چهارم اردیبهشت و در حین سفرش به ژاپن، مانورهای نظامی روسیه در مرز اوکراین را محکوم کرد
باراک اوباما، رئیس‌ جمهور آمریکا، روز جمعه، پنجم اردیبهشت‌ماه، با تعدادی از رهبران اروپایی درباره وضع تحریم‌های تازه علیه روسیه صحبت می‌کند. اعضای اتحادیه اروپا، به‌ویژه آلمان و ایتالیا، درباره تحریم‌ بیشتر روسیه اختلاف نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه، آقای اوباما امروز با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، فرانسوا اولاند، رئیس‌ جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا، کنفرانس تلفنی خواهد داشت.

در همین رابطه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز به روسیه هشدار داد که بیش از این به خاک اوکراین تجاوز نکند.

روسیه در حال حاضر نزدیک به ۴۰ هزار نیروی نظامی در مرزهای اوکراین دارد و روز پنج‌شنبه، چهارم اردیبهشت، نیز برخی از این نیروها دست به مانور نظامی زدند که منجر به واکنش وزارت امور خارجه آمریکا شد.

آقای کری روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی گفت: «در پی حرکت‌های تهدیدآمیز امروز (چهارم اردیبهشت) در کنار مرز اوکراین می‌خواهم روشن و شفاف بگویم که اگر روسیه به همین روند ادامه دهد، مرتکب نه تنها خطایی بزرگ، بلکه خطایی گران می‌شود.»

در همین حال منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که آمریکا تمایلی ندارد که به تنهایی دست به تحریم روسیه بزند.

تاکنون ایالات متحده سه دور تحریم علیه روسیه وضع کرده است که دو دور از آنها افرادی از روسیه را هدف گرفته‌اند و یک دور از آنها افرادی از کریمه و شرکت گاز این شبه‌جزیره خودمختار را.

روز ۲۱ مارس نیز اتحادیه اروپا ۱۲ فرد روسی را تحریم و اموال آنها در اروپا را مصادره کرد. این افراد دیگر اجازه ورود به خاک اتحادیه اروپا را ندارند.

با این همه و آن‌ گونه که خبرگزاری رویترز گزارش داده است کشورهای اروپایی به ویژه آلمان علاقه‌ای به افزایش تحریم‌ها علیه روسیه ندارند. روسیه یکی از بازارهای بزرگ برای تمامی کالاهای اروپایی به ویژه آلمانی است و اتحادیه اروپا به شدت به گاز روسیه وابسته است.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، سرگئی لاوروف نیز روز جمعه در یک کنفرانس خبری ادعاهای آمریکا مبنی بر حضور ماموران روس در شرق اورکراین را رد کرده و گفت که اگر پلیس اوکراین واقعا این افراد را دستگیر کرده‌ است باید آنها را در تلویزیون به همگان نشان دهند.

آقای لاوروف درباره وزرای امور خارجه کشورهای غربی می‌گوید: «این‌ها فقط شعار می‌دهند. اگر فکر می‌کنید جان کری، ویلیام هیگ و لوران فابیوس پای تلفن حرف‌های دیگری به من می‌زنند اشتباه می‌کنید. آنها پای تلفن هم همین شعارها را می‌دهند و من نمی‌دانم در جواب چه پاسخی به آنها بدهم.»

آمریکا از زمان شروع ناآرامی‌ها در شبه جزیره کریمه و برگزاری همه‌پرسی که منجر به الحاق این بخش از خاک اوکراین به روسیه شد، بارها به روسیه اخطار داده که دست از تحریک مناطق شرقی اوکراین که خانه بسیاری از روس‌زبان‌های اوکراینی است بردارد و تمامیت ارضی این کشور را به رسمیت بشناسد.

اما روسیه از آن سو دولت موقت برآمده از ناآرامی‌های «میدان» را به رسمیت نمی‌شناسد و این دولت را به داشتن تمایلات غربی متهم کرده و می‌گوید که آنها به خواسته تمامی اقوام نواحی مختلف اوکراین توجهی ندارند.

روسیه، اوکراین، آمریکا و اروپا در نشست چهارجانبه ژنو در روز ۲۸ فروردین توافق کردند که برای کاهش بحران اوکراین تلاش کنند و روسیه نیز در این نشست با حضور مردان مسلح در شرق اوکراین مخالف کرد.

با این همه در پی کشته شدن حداقل چهار تن در یک ایستگاه ایست و بازرسی در شهر اسلاویانسک، تنش‌ها میان روسیه و امریکا افزایش یافت و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، رسما سفری به اوکراین کرد تا حمایت همه‌جانبه واشینگتن از دولت موقت این کشور و برگزاری انتخابات آتی را نشان دهد.
XS
SM
MD
LG