لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

معاون بانوان در وزارت ورزش: زنان به ورزشگاه‌ها باز می‌گردند


بعد از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، در راستای سیاست‌های تفکیک جنسیتی جمهوری اسلامی، حضور زنان در ورزشگاه‌ها ممنوع شد
بعد از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، در راستای سیاست‌های تفکیک جنسیتی جمهوری اسلامی، حضور زنان در ورزشگاه‌ها ممنوع شد

ربابه شهریان، معاون بانوان در وزارت ورزش و جوانان، روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس تازه‌ترین تصمیم، قرار شده تا قسمتی از سالن‌های ورزشی در اختیار تماشاگران زن قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خانم شهریان در توضیح این خبر گفته است که با محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، در این رابطه صحبت کرده است و قرار شده بخشی از سالن‌ها به زنان اختصاص یابد تا مشکلی هم برای میزبانی ایران پیش نیاید.

پیشتر قرار شده بود تا ایران میزبان رقابت‌های والیبال نوجوانان جهان باشد، اما فدراسیون جهانی والیبال، روز ۱۸ام آبان‌ماه اعلام کرد که این میزبانی را به آرژانتین سپرده است. یکی از مسئولان این فدراسیون اعلام کرد بود تا زمانی که زنان نتوانند در ورزشگاه‌های ایران حاضر شوند، میزبانی جدیدی به ایران داده نخواهد شد.

سایت ورزشی «این‌ساید» نیز اعلام کرد که فدراسیون جهانی والیبال تصمیم دارد میزبانی قهرمانی سال آینده آسیا را نیز مورد بازبینی قرار دهد.

داستان عدم حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران با دستگیری دختری با تابعیت دوگانه ایرانی-بریتانیایی جهانی شد. غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله‌ای بود که روز سی‌ام خردادماه، برای تماشای بازی ایران و ایتالیا به ورزشگاه آزادی رفت، اما ماموران از ورود او و باقی زنان ممانعت به عمل آوردند و این زنان را دستگیر، اما همان روز آزاد کردند. چند روز بعد که خانم قوامی برای تحویل گرفتن وسائل شخصی خود به بازداشتگاه مراجعه می‌کند، ‌مجددا دستگیر می‌شود و از آن زمان تاکنون در زندان است.

از آن‌جا که خانم قوامی به دلیل اشتیاقش برای تماشای والیبال دستگیر شد، فدراسیون جهانی والیبال به او و پرونده‌اش توجه ویژه‌ای نشان داد. روسای فدراسیون‌های ۲۰۰ کشور جهان با نگارش نامه‌ای به حسن روحانی خواستار آزادی خانم قوامی شدند و رئیس فدراسیون بین‌المللی والیبال نیز چندین بار در سخنرانی‌هایش به این مورد اشاره کرد و خواستار آزادی خانم قوامی شد.

فدراسیون والیبال اعلام کرد که نمی‌تواند به شکل مستقیم در مسئله حضور یا عدم حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها مداخله کند و پس از مدتی تصمیم گرفت تا حق میزبانی‌های ایران را لغو کند. مسئله‌ای که سبب شد تا سرانجام فردی از وزارت ورزش به آن واکنش نشان دهد.

خانم شهریان این مسئله را مسئله‌ای سیاسی می‌خواند و آن را خارج از قوانین مربوط به بازی‌های ورزشی تعبیر می‌کند. اما در ادامه می‌گوید که ایران در حال مهیا کردن بستر میزبانی است و از همین جهت قرار شده بخشی از سالن‌های ورزشی به بانوان اختصاص یابد.

ایران یکی از معدود کشورهایی است که در آن تماشای ورزش فوتبال از داخل ورزشگاه برای زنان ممنوع است و ورزش‌های دیگر نظیر والیبال نیز به تازگی ممنوع شده‌اند.

XS
SM
MD
LG