لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

هفت اسکار برای «جاذبه»؛ ۱۲ سال بردگی بهترین فیلم سال شد


برندگان اسکار بهترین نقش اول و نقش مکمل زن و مرد در مراسم اسکار (از راست:یارد لتو،لوپیتا نئونگو، کیت بلانشت و متیو مک‌کاناهی)
برندگان اسکار بهترین نقش اول و نقش مکمل زن و مرد در مراسم اسکار (از راست:یارد لتو،لوپیتا نئونگو، کیت بلانشت و متیو مک‌کاناهی)
۸۶امین مراسم اسکار شامگاه روز یک‌شنبه، یازدهم اسفندماه، به وقت غرب آمریکا برگزار شد و فیلم «۱۲ سال بردگی» جایزه اسکار بهترین فیلم سال را از آن خود کرد.

اجرای این مراسم را الن دی‌جنرس، مجری برنامه «شوی الن دی‌جنرس»، برعهده داشت و به نوشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان یکی از بهترین سال‌ها از نظر حضور تعداد ستارگان و کیفیت فیلم‌های رقیب بود.

شروع جوایز و یادی از مردم اوکراین و ونزوئلا

جایزه بهترین نقش مکمل مرد امسال آغازگر مراسم اسکار بود و به «یارد لتو» برای بازی در فیلم «کلوب خریداران دالاس» رسید. لتو که با ظاهری مسیح‌وار روی سن حاضر شده بود، نخستین سخنرانی این مراسم را انجام داد که رسانه‌های انگلیسی‌زبان به اتفاق از آن به عنوان خطابه‌ای تاثیرگذار یاد کرده‌اند.

بازیگران و عوامل فیلم «دوازده سال بردگی» که برنده اسکار بهترین فیلم سال شد
بازیگران و عوامل فیلم «دوازده سال بردگی» که برنده اسکار بهترین فیلم سال شد
لتو در این خطابه از مردم اوکراین و ونزوئلا یاد کرد و گفت «به تمامی آن رویاپردازان... در اوکراین و ونزوئلا. ما این جا هستیم و همین حالا که شما در تلاشید تا رویاهایتان را محقق کنید، ما نیز به یاد شما هستیم.» با آنکه صحبت‌های لتو مورد تحسین بسیاری قرار گرفت، اما روزنامه‌نگاران اوکراینی روزنامه «تورنتو سان» آن‌ را اظهارنظری «عجیب» و بی‌مورد در میانه مراسمی خواندند که جنگی است بین لباس‌های شیک ورساچه و آرمانی و غذاهای خوش‌خوراک مهمانی‌های بعد از مراسم.

بهترین فیلم خارجی با حال و هوای فلینی

کشور ایتالیا تا دیروز توانسته بود ۱۰ تندیس اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خود کند. فیلم «زیبایی بزرگ» ساخته پائولو سورنتینو که یکی از فیلم‌های تحسین‌شده سال گذشته بود، روز یکشنبه توانست یازدهمین اسکار را برای این کشور به همراه آورد و حال ایتالیا با دو اسکار بیشتر از سینمای فرانسه پیش است.

«زیبایی بزرگ» ستایشی است از شهر رم در میانه بحران سیاسی و اقتصادی کشور ایتالیا. فیلمی که بسیاری از منتقدان آن را ادای دینی به سینمای فلینی نامیده‌اند. فیلم سورنتینو نخستین بار در جشنواره کن سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد و در آن زمان سورنتینو در جواب خبرنگاری که فیلم او را با «زندگی شیرین» (فدریکو فلینی) قیاس کرده بود، گفت: « زندگی شیرین شاهکار است، فیلم من فقط یک فیلم است.»

آخرین اسکاری که سینمای ایتالیا از آن خود کرده بود، در سال ۱۹۹۹ و برای فیلم «زندگی زیباست» به کارگردانی روبرتو بنینی بود.

خطابه کیت بلانشت و داستان وودی آلن

بسیاری پیش از برگزاری مراسم اسکار و اهدای جوایز می‌گفتند که بدیهی است کیت بلانشت جایزه بهترین ایفای نقش اول زن را برای فیلم «جاسمین غمگین» از آن خود کند که چنین نیز شد.

بلانشت در حالی که از شنیدن اسم خود شگفت‌زده شده بود روی صحنه رفت تا تندیس‌اش را از دنیل دی لوییس دریافت کند. او خطابه خود را با اشاره به رقبای دیگرش در این رشته چنین آغاز کرد: «لطفا بلند نشوید. شما خیلی پیر هستید و لازم به بلند شدن نیست.»

جولیا رابرتز، مریل استریپ، ساندرا بولاک و جودی دنچ دیگر رقبای بلانشت در این رشته بودند.

بلانشت در خطابه‌اش از دیگر رقبا تشکر کرد و همچنین از وودی آلن، کارگردان فیلم «جاسمین غمگین.» پیش‌تر این مسئله بارها در رسانه‌ها مطرح شده بود که آیا با توجه به اتهامات وارده اخیر به وودی آلن از سوی خانواده فارو و داغ بودن این پرونده، خانم بلانشت نامی از آلن خواهد برد یا نه، که بلانشت در همان ابتدای صحبت‌اش از آلن بابت انتخاب او برای این نقش تشکر کرد.

کیت بلانشت در انتهای خطابه خود به حضور زنان در نقش‌های اول در فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: «واقعیت این است که مخاطبان دوست دارند فیلم‌هایی را ببینند که زنان نقش اول آن‌اند.» کیت بلانشت پیش‌تر برای بازی در فیلم «هوانورد» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی (۲۰۰۴) برنده اسکار بهترین ایفای نقش فرعی زن شده بود.

لحظاتی از اسکار ۲۰۱۴:

الن دی‌جنرس در میانه اجرایش یک سلفی دسته‌جمعی همراه با مریل استریپ، بردلی کوپر، جولیا رابرتز، جنیفر لاورنس و چندین بازیگر دیگر گرفت که به‌شکلی بی‌سابقه در توییتر پسندیده و به اشتراک گذاشته شد.

کاپیتان فیلیپس واقعی و فیلومنای واقعی ( دو فیلم کاپیتان فیلیپس و فیلومنا بر اساس داستان‌های واقعی ساخته‌شده‌اند) در این مراسم حضور داشتند.

فیلم «جاذبه» توانست اسکارهای بهترین ترکیب صدا، بهترین مونتاژ صدا، بهترین فیلمبرداری، مونتاژ، بهترین موسیقی متن، بهترین جلوه‌های بصری را از آن خود کند. گذشته از این آلفونسو کوآرون توانست اسکار بهترین کارگردانی را نیز برای این فیلم از آن خود کند.

لوپیتا نئونگو، بازیگر فیلم «دوازده سال بردگی»، برنده جایزه بهترین ایفای نقش فرعی زن
لوپیتا نئونگو، بازیگر فیلم «دوازده سال بردگی»، برنده جایزه بهترین ایفای نقش فرعی زن
به نوشته هالیوود رپورتر، لوپیتا نئونگو، بازیگر فیلم «۱۲ سال بردگی» و برنده اسکار بهترین ایفای نقش مکمل زن، ستاره مراسم دیشب بود. این بازیگر با لباس آبی‌کم‌رنگ‌اش، خطابه‌ای ادبی و فاخرش و رقص‌اش همراه با ترانه «خوشحال» (فارل ویلیام) در مراسم اسکار امسال درخشیده است.

«پینک» در مراسم دیشب و برای ادای دین به ۷۵مین سال ساخت فیلم «جادوگر شهر اوز» یکی از خاطره‌انگیزترین ترانه‌های جودی گارلند با نام «جایی پشت رنگین‌کمان» را اجرا کرد. این ترانه متعلق به همین فیلم با بازی گارلند بود که در سال ۱۹۳۹ جایزه اسکار را از آن خود کرد. لیسا مینه‌لی (فرزند جودی گارلند از وینست مینه‌لی) نیز در این مراسم حاضر بود.

جنیفر لارنس، برنده اسکار بهترین ایفای نقش اصلی زن در سال ۲۰۱۳، سال پیش زمانی که برای دریافت تندیس خود از پله‌ها بالا می‌رفت به زمین خورد. لارنس لباس دیور به تن داشت و لحظه زمین خوردن او با این لباس، بدل به یکی از عکس‌های تبلیغاتی کمپانی دیور شد. او در اسکار امسال نیز باز زمین خورد که توییت‌های بسیاری به دنبال داشت و دی‌جنرس چندین بار او را بابت این زمین‌خوردن‌ها دست انداخت.

گونه‌های عمل شده کیم نواک (از ستارگان کلاسیک و بازیگر فیلم سرگیجه آلفرد هیچکاک) حاضرین مراسم و مخاطبان صاحب حساب کاربری توییتر را شوکه کرد.

آنجلینا جولی، استیو مارتین و آنجلا لندزبری دیپلم افتخار دریافت کردند.

کوین اسپیسی که پیش از این دو بار برنده جایزه اسکار شده، برای اهدای جوایز افتخاری روی صحنه رفت و با لهجه‌ای جنوبی‌گفت که چقدر خوب است از واشنگتن آمدم بیرون و این جا کنار رفقای هالیوودی‌ام هستم.

اسپیسی این روزها ستاره سریال «خانه پوشالی» است، سریالی که در آن نقش فرانسیس آندروود، سیاست‌مداری پلید از جنوب را بازی می‌کند و در مراسم اسکار دیشب تقلیدی از آن نقش را ارائه داد که توجهات بسیاری را جلب کرد.
XS
SM
MD
LG