لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

رئیس‌ جمهور جدید اوکراین، در پی گسترش همکاری‌ها با اروپا


شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در اطراف فرودگاه شهر دونتسک سنگر برپا کردند تا در مقابل حملات سنگین نیروهای اوکراینی بایستند
شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در اطراف فرودگاه شهر دونتسک سنگر برپا کردند تا در مقابل حملات سنگین نیروهای اوکراینی بایستند
پترو پوروشنکو، میلیاردر اوکراینی و پیروز انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور، روز سه‌شنبه، ششم خردادماه، درباره گسترش روابط تجاری کشورش با اتحادیه اروپا و آلمان با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، تلفنی صحبت کرد.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن‌ است که دیدبانان ویژه سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا در اطراف شهر دونتسک ناپدید شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، خانم مرکل و آقای پوروشنکو درباره اهمیت اشتغال‌زایی در مناطق اطراف شهر دونتسک با هم گفت‌وگو کرده‌اند. همچنین برقراری گفت‌وگویی ملی در اوکراین بین تمامی اقوام و نژادها و ایجاد وحدت داخلی از دیگر محورهای گفت‌وگوی این افراد بوده است.

رئیس‌ جمهوری منتخب اوکراین در حالی از وحدت داخلی می‌گوید که سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ارتباط خود با یکی از تیم‌هایش در اطراف منطقه دونتسک را از دست داده است.

این تیم شامل چهار تن است که «غروب روز دوشنبه در مسیر خود برای زدن بنزین ارتباط‌شان با مرکز قطع شده» و از آن زمان تاکنون خبری از آنها نیست. هنوز هویت و ملیت این افراد مشخص نیست.

ماه گذشته، هشت دیدبان مرکز امنیت و همکاری‌های اروپا در شهر اسلاویانسک ربوده شدند که سرانجام پس از رایزنی‌های بسیار جدای‌طلبان هواخواه دولت روسیه آنها را رها کردند.

مرکز امنیت و همکاری‌های اروپا بیش از هزار نفر را برای نظارت بر انتخابات روز یک‌شنبه به اوکراین فرستاده و در حال حاضر ۲۱۰ نفر دیدبان غیرمسلح از این سازمان در حال ملاقات با افراد و مقامات محلی و گروه‌های غیردولتی و مذاهب مختلف است.

ادامه جنگ دولت جدید و جدایی‌طلبان تا «نابودی تمام تروریست‌ها»

انتخابات ریاست‌ جمهوری در اوکراین روز ۲۵ ماه مه برگزار شد و پترو پوروشنکو، صاحب مجموعه‌ای بزرگ از شرکت‌های شکلات‌سازی، توانست پیروز این انتخابات شود. آقای پوروشنکو پس از پیروزی اعلام کرد که خواستار پایان دادن به جنگ و بازگرداندن صلح است.

در پی این خواسته رئیس‌ جمهوری، نیروهای امنیتی اوکراین از روز گذشته، پنجم خردادماه، درگیری خونینی را در مناطق شرقی اوکراین، به ویژه منطقه دونتسک، آغاز کردند. دولت جدید اوکراین قسم خورده که آن قدر به حملات نظامی خود ادامه دهد تا «یک تروریست هم باقی نماند».

یکی از نمایندگان گروه‌های شبه نظامی طرفدار روسیه اعلام کرده در جریان این حملات ۳۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. با این حال شهردار دونتسک می‌گوید تعداد مرده‌ها ۴۰ تن است.
اجساد شبه‌ نظامیان هواخواه روسیه در سردخانه شهر دونتسک
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:37 0:00

خبرنگار اعزامی رویترز توانسته وارد سردخانه اصلی شهر شود و جسد ۲۰ مرده را بشمارد. با این همه آمار دقیق تعداد کشته‌ها هنوز مشخص نیست.

دولت اوکراین با استفاده از حملات هوایی و چتربازان روز پنجم خردادماه توانست فرودگاه بین‌المللی دونتسک را پاکسازی کند و جدایی‌طلبان را از ساختمان این فرودگاه بیرون کند.

آرسن اواکوف، وزیر کشور اوکراین، در شهر کی‌یف به روزنامه‌نگاران گفته است «فرودگاه به طور کامل تحت کنترل دولت اوکراین است.»

آقای پوروشنکو، رئیس‌ جمهور جدید دولت اوکراین، ادعا کرده که «تنها در عرض چند ساعت» می‌تواند تروریست‌های شرق کشور را از میان بردارد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که هنوز نمی‌توان به صراحت گفت آیا شهر دونتسک به زودی از دست شورشی‌ها آزاد خواهد شد با نه. شهردار این شهر از مردم خواسته تا اطراف فرودگاه و دیگر مراکز اصلی درگیری حضور نداشته باشند. تاکنون دو شهروند عادی در جریان درگیری‌های دو روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG