لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

تولید کوکاکولا در ونزوئلا به خاطر کمبود شکر در این کشور متوقف شد


شرکت تولیدکننده کوکاکولا در ونزوئلا می‌گوید به دلیل کمبود شکر دیگر قادر به تولید نوشابه کلاسیک کوکا نیست
شرکت تولیدکننده کوکاکولا در ونزوئلا می‌گوید به دلیل کمبود شکر دیگر قادر به تولید نوشابه کلاسیک کوکا نیست

سخنگوی شرکت کوکاکولا مستقر در ونزوئلا می‌گوید تولید نوشیدنی کوکاکولا در ونزوئلا به دلیل نبود شکر کافی در این کشور متوقف شده است.

کشور ونزوئلا در ماه‌های اخیر شاهد رکود اقتصادی عظیمی بوده و کاهش مواد غذایی، قطعی‌های مداوم برق و داشتن بالاترین تورم جهان سبب شده تا مردم دست به تظاهرات‌های اعتراضی بسیاری بزنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کوکاکولا تصریح کرده که تنها تولید نوشیدنی کلاسیک کوکا در ونزوپلا متوقف می‌شود و تولید دیگر فرآورده‌های رژیمی کوکا که کم‌شکر یا بی‌شکرند، همچنان ادامه خواهد داشت.

تولیدکنندگان شکر در ونزوئلا می‌گویند به دلیل نبود مواد اولیه کافی به شکل موقتی تولید را متوقف خواهند کرد.

در سال‌های اخیر تولید نی‌شکر به دلیل اندک بودن مزارع نی‌شکر در ونزوئلا کاهش یافته و کنترل قیمت شکر، افزایش هزینه‌های تولید، عدم مراوده و تجارت با کشورهای خارجی، قوانین سخت کار و نبود فرآورده‌هایی اولیه زراعی نظیر کود مناسب به شدت در این کاهش نقش داشته است.

کشاورزان ونزوئلایی نیز برای فرار از این کنترل قیمت به کشت دیگر محصولات روی آورده‌اند.

کوکاکولا روزانه نزدیک به دو میلیارد قوطی نوشابه تولید می‌کند که ۲۹ درصد از آن به شکل روزانه در آمریکای جنوبی مصرف می‌شود و آمریکای جنوبی بزرگ‌ترین بازار برای این شرکت به شمار می‌رود.

گذشته از مواد غذایی، ونزوئلا با کمبود شدید دارو نیز روبروست. دو ماه پیش روزنامه تلگراف، چاپ بریتانیا، از کمبود شدید مواد دارویی و حضور نیروهای نظامی برای جلوگیری از اعتراض در یک بیمارستان اطفال در شهر کاراکاس خبر داده بود.

در ماه‌های اخیر ونزوئلا با افزایش شدید قیمت‌ها و تورمی بی‌سابقه در جهان روبرو شده است. رئیس‌جمهوری این کشور زمستان گذشته بهای نفت را که در بیست سال گذشته ثابت مانده بود از لیتری ۰٫۰۱ دلار به ۰٫۶۰ دلار افزایش داد. همچنین بسیاری از مردم با هجوم به سوپرمارکت‌ها، مواد غذایی را به قیمت دولتی خریده و سپس آن را در بازار سیاه می‌فروشند.

ونزوئلا از زمستان گذشته و پیروزی مخالفان راست میانه در انتخابات پارلمان و مخالفت آن‌ها با رئیس‌جمهوری چپ‌گرای این کشور، دستخوش ناآرامی‌های سیاسی و اقتصادی بسیاری شده است.

در میانه این بحران‌ها، نخست‌وزیران سابق اسپانیا، پاناما و جمهوری دومینیکن نیز در تلاش‌اند تا راه‌حلی برای آن بیایند و تنها نتیجه عملی تلاش آن‌ها، تقاضا برای برقراری یک گفت‌وگوی ملی در ونزوئلا بوده است.

با این حال به گفته کارشناسان به نظر نمی‌رسد که در آینده‌ای نزدیک گفت‌وگویی میان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری چپ‌گرای این کشور و مخالفان حزب راست میانه صورت بگیرد.

مخالفان مصرند که تا زمان برگزاری یک همه‌پرسی در مورد ابقای رئیس‌جمهور، در هیچ گفت‌وگویی شرکت نخواهند کرد. از آن‌سو رئیس‌جمهور نیز می‌گوید که این همه‌پرسی را برگزار نخواهد کرد و هفته گذشته نیز برای مدت شصت روز در ونزوئلا «وضعیت اضطراری» اعلام کرد و به خود اختیارات تازه‌ای داد.

ونزوئلا، صاحب یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان در حالی دچار رکود اقتصادی شدید و تورم شده است که نیکلاس مادورو، آمریکا را متهم به برافروختن «جنگ اقتصادی» علیه این کشور کرده است.

کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، در ماه گذشته شاهد برگزاری چندین تظاهرات اعتراضی و تقاضا برای برگزاری همه‌پرسی بود که با سرکوب و دستگیری معترضان خاتمه یافت.

XS
SM
MD
LG