لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

روحانی در نمایشگاه کتاب: دخالت‌های دولت در همه امور باید کم شود


حسن روحانی در جریان افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران از علاقه دولت به کمتر کردن دخالت‌هایش در همه امور و سپردن آن‌ها به متخصصان گفت
حسن روحانی در جریان افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران از علاقه دولت به کمتر کردن دخالت‌هایش در همه امور و سپردن آن‌ها به متخصصان گفت
بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح روز سه‌شنبه، نهم اردیبهشت ماه، با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و سخنرانی او افتتاح شد. آقای روحانی در این سخنرانی «نقد را حق مردم» خواند و گفت دولتش دولتی است که «در پی سانسور دولتی» نیست.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، هفتمین رئیس‌جمهور ایران در جریان افتتاح نمایشگاه کتاب تهران از تلاش دولت برای کمتر کردن دخالت‌های دولتی گفته است و خاطرنشان کرده که «صاحبان فرهنگ نیاز به گشت ارشاد» ندارند.

همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در جریان افتتاحیه این نمایشگاه در پاسخ به خبرنگاران از آمادگی وزارت فرهنگ در سپردن کار ممیزی به ناشران گفته است، هر چند تاکید کرده که این پیشنهاد از سوی خود ناشران پذیرفته نشده است.

ممیزی و کاهش دخالت‌های دولتی

در ماه‌های اخیر و از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، بحث سپردن ممیزی کتاب به ناشران بالا گرفته است و با مخالفت‌هایی از سوی اصولگرایان و رهبر ایران مواجه شد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در آذرماه بر نظارت «نهادهای حکومتی ایران در حوزه فرهنگ» تاکید کرد و از دولت آقای روحانی خواست تا در این عرصه نقش هدایت‌کننده داشته باشد.

حسن روحانی در سخنرانی امروز خود بالاترین ممیزی را «وجدان عمومی و افکار عمومی» خوانده و گفته است که «تشخیص خوب و بد را به صاحب‌نظران واقعی و انجمن‌ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم.»

علی‌رغم توصیه آقای خامنه‌ای مبنی بر حفظ نظارت نهادهای دولتی بر حوزه فرهنگ، آقای روحانی می‌گوید «این دولت معتقد است دخالتش را در همه امور باید کمتر و کمتر کند و کار را به صاحبان آن رشته و پیشکسوتان واگذار کند.»

آقای جنتی نیز در صحبت‌هایش از تلاش دولت در سپردن امور مربوطه به تشکل‌های خصوصی گفته و ابراز امیدواری کرده که در سال‌های آتی نمایشگاه کتاب تهران توسط تشکل‌های حوزه نشر برگزار شود، نه دولت و وزارت فرهنگ.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از صحبت‌هایش درباره مقوله ممیزی گفته است که بر اساس آیین‌نامه ضوابط نشر، کار ممیزی بر عهده «هیئت‌های نظارت بر کتاب» است. با این همه و علی‌رغم تلاش‌های او در سپردن ممیزی به ناشران که با مخالفت خود ناشران روبرو شده، آقای جنتی ابراز آمادگی کرده که همچنان مایل است ممیزی را به ناشران بسپارد.

ناقد بی‌اسم و رسم و پول بیت‌المال

رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی خود به نقد به عنوان حقی عمومی و متعلق به همه گروه‌ها، «چه اکثریت و چه اقلیت» اشاره می‌کند، اما می‌گوید آنچه در این بین «پسندیده» نیست آن است که عده‌ای با «پول مردم و با بیت‌المال مردم» دولتی که «منتخب مردم» است را تخریب کند.

رئیس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید تمامی کسانی که حرفی دارند باید با شناسنامه حرف بزنند و بگویند «از کجا هستند» و «به کدام جناح وابسته‌اند»، نه آن که با نام «ملت ایران» خود را معرفی کنند.

حسن روحانی به تاسی از رهبر جمهوری اسلامی ایران که امسال را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیده، به آن‌هایی که می‌خواهند «ضربه بر اخلاق جامعه وارد کنند» خاطرنشان کرده که امسال «سال فرهنگ» است، نه «سال دروغ و تخریب.»

رئیس‌جمهوری ایران همچنین در جریان افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران ناشران برگزیده سال گذشته را نیز انتخاب کرد که انتشارات سخن، افق، جامعه‌نگر، محراب قلم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله این ناشران بودند.

در ۲۷مین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۶۶ هزار و ۴۲۹ عنوان کتاب داخلی و ۱۳۲ هزار عنوان کتاب خارجی عرضه شده و این نمایشگاه از روز دهم اردیبهشت به مدت ده روز در مصلای تهران برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG