لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

«آغاز رسمی» فرایند توقف شکایت ایران از روسیه بر سر اس ۳۰۰


نمایش سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ در روز ارتش، ۲۹ فروردین ماه، در ایران
نمایش سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ در روز ارتش، ۲۹ فروردین ماه، در ایران

دستار رئیس جمهوری روسیه در امور همکاری‌های نظامی و فنی ضمن اشاره به این که ایران در حال پس گرفتن شکایت خود از روسیه در ارتباط با موشک اس ۳۰۰ است گفت که کشورش تاکنون تنها «حدود یک واحد» از این سیستم دفاعی را به ایران تحویل داده است.

به گفته ولادیمیر کوژین، روسیه تا پایان سال جاری میلادی، ۲۰۱۶، چندین واحد دیگر از سامانه موشکی اس ۳۰۰ را به ایران ارسال خواهد کرد.

آقای کوژین مقصود خود از «حدود یک واحد» موشک اس ۳۰۰ را روشن نکرده است.

ولادیمیر کوژین همچنین در صحبت‌هایش به مسئله پس گرفته شدن شکایت ایران، شرط اصلی روسیه برای تحویل موشک‌ها، پرداخته و می‌گوید که ایران با تسلیم مدارک به دادگاه بین‌المللی داوری در پاریس فرایند توقف شکایت خود را رسما آغاز کرده است.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از دستیار رئیس جمهور روسیه نوشته است که روسیه و ایران قراردادی امضا کرده‌اند و نخستین واحد از این سامانه موشکی تحویل داده شده و روسیه تا پایان سال باقی تعهدات خود بر مبنای آن قرارداد را عملی خواهد کرد.

به گفته وی در قرارداد امضا شده تعداد دقیق موشک‌ها قید نشده است.

خبر تحویل تنها «حدود یک واحد» از موشک‌های اس ۳۰۰ در حالی توسط یک مقام روسی تایید می‌شود که ایران در رژه روز ارتش (۲۹ فروردین‌ماه) یک فروند از این سامانه پدافند هوایی روسی را به نمایش گذاشته بود.

قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۳۰۰ توسط ایران از روسیه در سال ۲۰۰۷ منعقد شد، اما پس از آغاز تحریم‌های غرب علیه ایران، روسیه از تحویل این موشک‌ها و پایبندی به قرارداد سرباز زد و همین امر سبب شد تا ایران از روسیه شکایت کند.

در این شکایت ایران تقاضای دریافت غرامتی چهار میلیارد دلاری را مطرح کرده بود. با این حال در فروردین‌ماه سال گذشته و اندکی پس از حصول توافق هسته‌ای وین، روسیه با دستور ولادیمیر پوتین اعلام کرد که موشک‌ها را به ایران تحویل خواهد داد، اما این اتفاق منوط به پس گرفتن شکایت ایران است.

در طول سال گذشته، بارها مقام‌های روسی و ایرانی اعلام کرده‌اند که کار تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران در حال انجام است و به زودی آغاز خواهد شد.

رسانه‌های داخلی ایران، روز ۲۳ فروردین‌ماه، چند روز پیش از انجام رژه روز ارتش و نمایش عمومی اس ۳۰۰ اعلام کرده بودند که بخش اول تجهیزات سامانه اس ۳۰۰ به ایران تحویل داده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز تصاویری از انتقال برخی تجهیزات نظامی در بندرانزلی منتشر کرده و مدعی شد که چندین تریلی در حال انتقال اس ۳۰۰ به ایران‌اند.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، پس از انتشار این خبر بدون تایید این انتقال، گفت که توافق جدید میان ایران و روسیه در مسیر اجراست.

علی‌رغم آن‌ که ورود این موشک‌ها توسط مقام‌های رسمی ایران به روشنی در فروردین‌ماه تایید نشد، رسانه‌های ایران می‌گفتند که اسفندماه سال گذشته سامانه موشکی اس ۳۰۰ در بندر آستاراخان روسیه بارگیری شده و در فروردین‌ماه وارد بندر انزلی ایران شده است.

پس از انتشار اخبار مربوط به دریافت اس ۳۰۰ در فروردین‌ماه، یک مقام روسی آن را تکذیب کرده و گفته بود که ایران پولی هنوز به روسیه پرداخت نکرده و به همین دلیل موشکی تحویل داده نشده است.

ولادیمیر کوژین، دستار رئیس جمهوری روسیه در امور مربوط به همکاری‌های نظامی و فنی، نخستین مقام رسمی روس است که خبر ورود «حدود یک واحد» سامانه دفاعی اس ۳۰۰ را تایید کرده است. با این حال مشخص نیست که حدود یک واحد سامانه دفاعی، شامل چه بخش‌هایی است و آیا یک سامانه به طور کامل تحویل داده شده یا خیر.

اس ۳۰۰ جز سلاح‌های غیر مجاز اعلام شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست و مقام‌های ایرانی نیز بارها تاکید کرده‌اند که این سامانه دفاعی است و برای خرید آن به اجازه کسی نیاز ندارند.

اسرائیل و آمریکا از مخالفان اصلی این قرارداد و فروش این موشک‌ها به ایران بودند.

XS
SM
MD
LG