لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

ویروس مرگ‌بار کرونا بار دیگر در عربستان قربانی گرفت


سندورم تنفسی خاورمیانه یا همان ویروس کرونا تاکنون جان ۱۲۱ نفر را گرفته است
سندورم تنفسی خاورمیانه یا همان ویروس کرونا تاکنون جان ۱۲۱ نفر را گرفته است
دولت عربستان سعودی اعلام کرد که چهار تن دیگر در این کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و ۱۸ تن دیگر نیز به تازگی به آن مبتلا شده‌اند.

ویروس مِرس یا کرونا تاکنون جان ۱۲۱ نفر را گرفته است. دولت ایران نیز روز یازدهم اردیبهشت‌ماه به حجاج ایرانی هشدار داده بود که توصیه‌های لازم در خصوص این بیماری را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان بهداشت جهانی در جریان تحقیقات پنج روزه خود در شهر جده در عربستان اعلام کرد که تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از گسترش این بیماری عفونی کافی نبوده و همین امر باعث شیوع این ویروس شده است.

در همین زمینه رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران روز یازدهم اردیبهشت از ابلاغ توصیه‌های لازم به کادر درمانی و زائران ایرانی خبر داد.

علی مرعشی در گفت‌وگو با روزنامه شهروند ابراز امیدواری کرده بود که این ویروس در میان زائران ایرانی شیوع پیدا نکند.

به گزارش وب‌سایت رسمی سازمان حج و زیارت، ایران رتبه سوم را در میان کشورهای اعزام‌کننده زائر به عربستان دارد و در موسم عمره سال جاری نزدیک به ۶۰۰ هزار زائر ایرانی راهی مدینه شده‌اند.

مقامات رسمی ایران می‌گویند تاکنون هیچ موردی از فوت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا بین زائران ایرانی دیده نشده، با این همه از زائران خواسته‌اند تا جوانب احتیاط را به جا بیاورند.

گفته می‌شود این بیماری نظیر آنفلوآنزا با عطسه و سرفه منتقل می‌شود و علائم آن نیز نظیر بیماری سرماخوردگی است.

این بیماری که با نام مِرس (MERS) یا سندروم تنفسی خاورمیانه شناخته می‌شود، نخستین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۲ در عربستان خود را نشان داد و تاکنون ۴۴۹ نفر در جهان به آن مبتلا شده‌اند که اکثر آن‌ها ساکن عربستان‌اند.

روز پانزدهم اردیبهشت‌ماه نخستین نمونه ابتلا به این بیماری در بیمارستانی در ایندیانا در آمریکا ثبت شد و سبب شد آمریکا برای تحقیق درباره این ویروس ناشناخته تیم تحقیق تشکیل دهد.

سازمان بهداشت جهانی در جریان تحقیقات اخیر خود می‌گوید که افزایش مبتلایان به این بیماری به معنای «تغییری چشمگیر در میزان شیوع‌پذیری این ویروس» نیست. در گزارش این سازمان آمده که اکثر مبتلایان این ویروس را از یکدیگر و در مراکز درمانی گرفته‌اند و «یک‌چهارم مبتلایان کارمند بیمارستان‌اند.»

با آن که هیچ واکسنی برای ویروس کرونا وجود ندارد و بر اساس گزارش‌ها ۴۰ درصد مبتلایان به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند، حمیدرضا جنیدی، نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران، می‌گوید که مواد شوینده و ضدعفونی کننده ساده «می‌توانند راحت ویروس کرونا را نابود کنند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی محققان میگویند احتمالا این ویروس از طریق شتر به انسان منتقل شده است. عبل فکیه، وزیر موقت بهداشت عربستان، روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت، از مردم عربستان خواسته تا نه تنها جوانب احتیاط را رعایت کنند، بلکه از آشامیدن شیر نجوشیده شتر، گوشت خام شتر و همچنین قرار گرفتن در مجاورت شتر بیمار خودداری کنند.
XS
SM
MD
LG