لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

نامه ۲۹ سناتور جمهوری‌خواه به اوباما: به ابوطالبی ویزا ندهید


حمید ابوطالبی از دیپلمات‌های باسابقه ایرانی است که پیشتر سفیر ایران در کشورهای ایتالیا و استرالیا بوده است
حمید ابوطالبی از دیپلمات‌های باسابقه ایرانی است که پیشتر سفیر ایران در کشورهای ایتالیا و استرالیا بوده است
۲۹ عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از او خواستند تا به حمید ابوطالبی، نماینده انتخابی ایران در سازمان ملل متحد مستقر در نیویورک، ویزای ورود به خاک آمریکا ندهد.

پس از اعلام نام حمید ابوطالبی به عنوان نماینده انتخابی ایران در سازمان ملل متحد، خبرگزاری بلومبرگ فاش کرد که این فرد در جریان گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا در ۱۳ آبان‌ماه سال ۵۸ نقش داشته است.

سناتور‌های آمریکایی در نامه خود به باراک اوباما که روز پنج‌شنبه، ۱۴ فروردین‌ماه، منتشر شد گفته‌اند که ایالات متحده نباید به فردی که علیه آمریکا و شهروندانش دست به عملی تروریستی زده، اجازه ورود به خاک این کشور را بدهند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، حمید ابوطالبی در سال ۱۳۵۸ و زمانی که سفارت آمریکا به اشغال دانشجویان درآمد، از اعضای گروه «دانشجویان پیرو خط امام» بوده و در جریان این گروگان‌گیری نقش داشته است.

با این همه حمید ابوطالبی پیشتر و در تاریخ ۱۸ اسفندماه سال گذشته در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبرآن‌لاین هرگونه دخالت در این اتفاق را رد کرده و گفته بود که در زمان گروگان‌گیری اصلا در تهران نبوده و در اهواز به سر می‌برده است.

مارک کرک و مارکو روبیو که رهبری سناتورهای جمهوری‌خواه مخالف با ورود ابوطالبی به آمریکا را برعهده دارند، در نامه خود از سامانتا پاور، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز خواسته‌اند تا در این مورد با سازمان ملل همکاری تنگاتنگی داشته باشد و نگذارد که ابوطالبی در این سمت کار خود را آغاز کند.

وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که با چنین انتخابی از سوی ایران مشکل دارد، اما با این همه صحبتی درباره صدور یا عدم صدور ویزا برای ابوطالبی نکرده بود.

انتخاب حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌ جمهوری ایران، برای احراز پست معاونت دائم ایران در سازمان ملل متحد پس از بازگشت محمد خزائی، نماینده پیشین ایران، واکنش‌های بسیاری در رسانه‌های داخل و خارج ایران داشت.

در پی این اتفاق تعدادی از گروگان‌های سابق سفارت آمریکا در ایران با رسانه‌ها گفت‌وگو کردند و این کار ایران را «عجیب» توصیف کردند.

جان لیمبرت که از جمله این گروگان‌هاست در گفت‌وگو با گلناز اسفندیاری از رادیو اروپای آزاد گفت که این اقدام ایران ممکن است سبب شود تا «زخم‌های قدیمی» دوباره سر باز کنند.

جان لیمبرت در این گفت‌وگو حضور ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل را «بیهوده» خوانده و گفته است که حتی اگر به او ویزا داده شود و او کار خود را در سازمان ملل آغاز کند، کسی به حرف‌ او گوش نخواهد کرد.

پرونده گروگان‌گیری در تاریخچه روابط ایران و آمریکا از اهمیت بسیاری برخوردار است و پس از این اتفاق ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند و از آن زمان آمریکا دیگر سفارتخانه‌ای در ایران نداشته است.

پیش از نگارش این نامه ۲۹ امضایی، جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا در تاریخ ۱۳ فروردین‌ماه از باراک اوباما خواسته بودند تا به ابوطالبی اجازه ورود به خاک امریکا را ندهند.
XS
SM
MD
LG