لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

سازمان ملل: دولت سوریه راه بر کمک‌های بشردوستانه بسته است


ورود کامیون‌های صلیب سرخ به شهر کفر بطنا در بهمن‌ماه امسال
ورود کامیون‌های صلیب سرخ به شهر کفر بطنا در بهمن‌ماه امسال

سازمان ملل متحد می‌گوید دولت سوریه اجازه رسیدن کمک‌های بشردوستانه به شش منطقه تحت محاصره در این کشور را نمی‌دهد و راه کامیون‌های حامل کمک‌های پزشکی به مردم نیازمند را مسدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یان اگلاند، مسئول حمل و نقل کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، روز پنجشنبه گفته که سازمان ملل از دولت سوریه می‌خواهد اجازه دهد کمک‌های پزشکی، دارو، آنتی‌بیوتیک، پزشک و پرستار به مناطق نیازمند برسد و وی امیداور است که در روابط میان این سازمان و دولت سوریه گشایشی حاصل شود.

او برخورداری از کمک‌های پزشکی، حتی برای شبه‌نظامیان را جزء حقوق بشر دانسته و این اقدام سوریه را تجاوز به قوانین بین‌المللی قلمداد کرده است.

آقای اگلاند پس از میزبانی از نمایندگان چند کشور درگیر در مذاکرات صلح سوریه، اعلام کرد که هنوز تعدادی زیادی خانواده و کودک در مناطق تحت محاصره اسیر مانده‌اند. وی از آمریکا، روسیه و دیگر کشورها خواست تا به کمک این انسان‌ها بیایند.

این مقام رسمی سازمان ملل متحد همچنین گفته است که سازمان ملل همچنان به کمک‌های روسیه برای امدادرسانی نیاز دارد. وی ابراز امیدواری کرده که روسیه در کار رساندن کمک به مناطق تحت محاصره همچنان مفید فایده باقی بماند. روسیه در ابتدای هفته جاری اعلام کرد که قوای نظامی خود را از خاک سوریه خارج خواهد کرد.

زبدانی، فوعه، کفریا و مضایا از جمله شش منطقه تحت محاصره‌اند که قرار بود پس از دو روز تاخیر، روز پنجشنبه کمک‌های انسان‌دوستانه را دریافت کنند.

دولت سوریه هفت روز فرصت داشت تا اجازه عبور کامیون‌های حامل کمک‌ها را صادر کند. اتفاقی که تاکنون نیفتاده است.

نزدیک به یک میلیون و یک‌صد هزار نفر در این مناطق ساکن‌اند و نماینده سازمان ملل امیدوار است که تا پایان اردیبهشت ماه این سازمان بتواند به تمامی کودکان این منطقه واکسن بزند.

پیش‌تر در بهمن‌ماه دولت سوریه اجازه داده بود تا کامیون‌های صلیب سرخ جهانی وارد این مناطق شوند.

مناطق دیرالزور، فوعه، مضایا، کفریا، زبدانی، کفر بطنا و معضمه الشام در استان‌های ادلیب و دمشق از جمله مناطقی‌اند که ماه‌هاست تحت محاصره نیروهای دولت سوریه‌اند و در این مدت بسیاری در اثر بیماری یا گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG