لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

آمریکا، خلافت اسلامی را به نسل‌کشی مسیحیان، ایزدی‌ها و شیعیان متهم کرد


یافته‌های آمریکا در خصوص ارتکاب جنایات جنگی و نسل کشی توسط داعش، تعهدی برای این کشور به دنبال تخواهد داشت
یافته‌های آمریکا در خصوص ارتکاب جنایات جنگی و نسل کشی توسط داعش، تعهدی برای این کشور به دنبال تخواهد داشت

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۷ اسفند اعلام کرد که گروه خلافت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه علیه مسیحیان، ایزدی‌ها و شیعیان این کشورها مرتکب جنایات جنگی شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفته‌های جان کری به معنای آن نیست که آمریکا متعهد است تا علیه گروه داعش اقدامات بیشتری انجام دهد.

مجلس نمایندگان آمریکا در ابتدای هفته قطع‌نامه غیرالزام‌آوری را تصویب کرد که به موجب آن قساوت‌های گروه داعش جنایت جنگی محسوب می‌شد.

آقای کری می‌گوید پس از انجام تحقیقات، آمریکا مطمئن شده که اعمال گروه خلافت اسلامی علیه مسیحیان، ایزدی‌ها و گروه‌های مسلمان شیعه هم‌رده با جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی قرار می‌گیرد.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «گروه داعش خود نیز اعلام کرده که نسل‌کش است، چه در عمل و چه در ایدئولوژی».

بر اساس این اعلام، کشورهای بین‌المللی می‌توانند علیه داعش اقامه دعوا کنند، با این حال هیچ تعهد و مسئولیتی به لحاظ قانونی متوجه آن‌ها نخواهد بود. آمریکا اعلام کرده است که همچنان از تلاش‌ها برای یافتن مدارک و شواهد بیشتر حمایت خواهد کرد.

صحبت‌های آقای کری تنها جنبه نظری دارد و دربرگیرنده هیچ اقدام عملی نخواهد بود. وی با تاکید بر این نکته گفته است که امیدوار است داعش خیالش راحت شود که آمریکا قساوت‌ها و ذات پلید این گروه را به رسمیت شناخته است.

این دومین بار در تاریخ سیاسی آمریکاست که این کشور تایید می‌کند در یک درگیری در جریان، نسل‌کشی صورت گرفته است.

نخستین بار زمانی بود که در سال ۲۰۰۴ کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا به درگیری‌های دارفور در سودان اشاره کرد و آن را «نسل‌کشی» خواند.

کنگره آمریکا در سال گذشته میلادی از جان کری خواسته بود تا مشخص کند که آیا جنایات گروه خلافت اسلامی علیه اقلیت‌ها، نسل‌کشی و جنایت جنگی محسوب می شود یا خیر. موعد مقرر برای ارائه این گزارش روز ۲۷ اسفندماه تعیین شده بود که آقای کری ساعاتی پیش از به پایان رسیدن این موعد، گزارش خود را ارائه کرد.

از سال گذشته تاکنون گروه خلافت اسلامی دست به کشتار وسیع ایزدی‌ها در خاک عراق و به اسارت بردن زنان و دختران آن‌ها زده است. وزارت حقوق بشر عراق در مردادماه سال ۹۳ تایید کرده بود که این گروه صدها زن ایزدی زیر ۳۵ سال را به اسارت گرفته است.

برخی از این زنان پس از رهایی، داستان زندگی خود را به گوش رسانه‌ها رسانده یا آن‌ها را به شکل کتاب منتشر کردند.

در مهرماه سال جاری نیز دو گروه ایزدی با تسلیم شکایتی به دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه هلند، خواستار رسیدگی به پرونده گروه خلافت اسلامی به اتهام «نسل‌کشی» و «برده‌داری جنسی» شدند.

XS
SM
MD
LG