لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

جان کری درباره آزمایش موشکی جدید ایران «با ظریف گفت‌وگو کرده است»


یک فرمانده سپاه گفته است که موشک‌های بالستیک آزمایش شده، می‌توانند خاک اسرائیل را هدف قرار دهند.
یک فرمانده سپاه گفته است که موشک‌های بالستیک آزمایش شده، می‌توانند خاک اسرائیل را هدف قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر چهارشنبه ۱۹ اسفند اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش درباره آزمایش‌های جدید موشکی سپاه پاسداران گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کربی به خبرنگاران گفت که آقای کری امروز در گفت‌وگو با ظریف نگرانی‌اش از این آزمایش‌ها را با وی در میان گذاشت.

همزمان سخنگوی کاخ سفید در روز دوم انجام آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران گفت که آمریکا از انجام این آزمایش‌ها آگاه است و اگر این اقدام تهدیدی علیه اسرائیل باشد، ایالات متحده آن‌ را محکوم می‌کند.

جاش ارنست اظهار داشت که آمریکا و متحدان‌اش در منطقه تلاش‌های خود را دوچندان خواهند کرد تا توانایی ایران برای گسترش فناوری موشک‌های بالستیک را محدود کند.

وی افزود: اگر ایران در روزهای آتی دست به آزمایش‌های بیشتری بزند، آمریکا از این اقدام شگفت‌زده نخواهد شد.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود، نوشته بود که هم آمریکا و هم سازمان ملل پاسخی مناسب به این اقدام ایران خواهند داد.

سپاه پاسداران صبح روز چهارشنبه دو موشک بالستیک دیگر آزمایش کرد که به گفته‌ تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، بردی نزدیک به هزار و پانصد کیلومتر داشتند و در نتیجه می‌تواند در خاک اسرائیل فرود آید.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه به نقل از امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران، نوشته بود که علت ساخت موشکی با این برد، آن است که ایران از فاصله‌ای امن بتواند اسرائیل را هدف قرار دهد.

این خبر با واکنش وازرت امور خارجه آمریکا و اسرائیل مواجه شده است.

Mark Rubio
Mark Rubio

در همین حال مارک روبیو، از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، روز گذشته در واکنش به خبر آزمایش موشک‌های بالیستیک گفته بود که این موشک‌ها تهدیدی برای اسرائیل‌اند و اگر وی رئیس‌جمهور شود، همان روز نخست، توافق اوباما با ایران را ملغی خواهد کرد. آقای روبیو در انتخابات مقدماتی درون حزبی از محبوبیت چندانی برخوردار نبوده است.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، در واکنش به این خبر به رادیو اسرائیل گفته است که این آزمایش نشان می‌دهد پس از توافق هسته‌ای، تغییری در رفتار خصمانه ایران ایجاد نشده است.

آقای یعلون گفته است که متاسفانه برخی در غرب با شنیدن حرف‌های شیرین بخشی از حاکمیت ایران گمراه شده‌اند و این در حالی است که بخش دیگر حاکمیت در ایران، همچنان سلاح و تجهیزات تولید کرده و گروه‌های تروریستی را تسلیح می‌کند.

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که بر بدنه موشک‌های آزمایش شده در روز چهارشنبه، جمله «اسرائیل باید از صفحه روزگار پاک شود» به زبان عبری نوشته شده بود. با این حال خبرگزاری رویترز می‌نویسد که در هیچ‌کدام از تصاویر منتشر شده، چنین عبارتی قابل رویت نیست.

رویترز می‌نویسد که ایران بزرگ‌ترین ذخیره انبار موشک بالستیک را در منطقه دارد. این در حالی است که به موجب قعطنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد ایران نباید موشک‌های بالستیک که توان حمل کلاهک هسته‌ای دارند، تولید کند و همچنین نباید موشک‌هایی که در آن از تکنولوژی بالستیک استفاده شده را آزمایش کند.

آمریکا تاکنون شرکت‌ها، موسسات و افرادی که به گسترش فناوری موشک‌های بالستیکی ایران کمک کرده بودند را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

ایران همواره گفته است که این آزمایش‌ها تحریک‌آمیز نیست و تنها جنبه دفاعی دارد.

XS
SM
MD
LG