لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

طرح سناتورهای جمهوریخواه برای اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران


موشک دوربرد «قدر» از موشک‌های بالستیکی بود که ایران در اسفندماه امسال آزمایش کرد.
موشک دوربرد «قدر» از موشک‌های بالستیکی بود که ایران در اسفندماه امسال آزمایش کرد.

گروهی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا پشتیبانی از طرحی را آغاز کرده‌اند که دولت باراک اوباما را موظف می‌کند تحریم‌های سخت‌تری را علیه آن بخش‌ از اقتصاد و صنعت ایران به اجرا بگذارد که در تولید موشک‌های بالستیک نقش دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور کلی آیوت از نیوهمپشایر روز پنجشنبه ۲۷ اسفند این لایحه را مطرح کرد. وی و دیگر سناتورهای حامی این لایحه می‌گویند دولت آقای اوباما در تنبیه درست و به‌جای ایران برای انجام آزمایش‌های مکرر موشکی، شکست خورده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دولت آمریکا دی‌ماه امسال تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران وضع کرد. با این حال سناتورهای جمهوری‌خواه معتقدند که این تحریم‌ها ضعیف بوده است.

این لایحه مورد حمایت میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سناست و پشتیبانی وی بدین معناست که کار بررسی آن ممکن است به سرعت آغاز شود.

پیشتر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق و از نامزدهای فعلی حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نیز اعلام کرده بود که ایران باید به سبب آزمایش موشک‌های بالستیک تحریم شود.

پل رایان، رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، نیز روز نوزدهم اسفند گفته بود که انجام این آزمایش‌ها از سوی ایران نقض قوانین بین‌المللی است و کنگره به تلاش‌هایش برای برقراری تحریم‌های سخت‌تر علیه تهران ادامه خواهد داد.

علی‌رغم انتقادهای فراوان از سوی جامعه جهانی در خصوص این آزمایش‌ها، ایران همواره گفته است که این موشک‌ها تنها جنبه دفاعی دارند و ناقض برجام یا قطعنامه شورای امنیت نیستند.

ایران یک بار در مهرماه موشک دوربرد عماد را مورد آزمایش قرار داد و بار آخر در رزمایشی دو روزه در اسفندماه دو موشک بالستیک را آزمایش کرد.

خبر این رزمایش با واکنش‌ها و انتقادات بسیاری از سوی جامعه جهانی روبرو شد و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که مسئله انجام این آزمایش‌ها را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد. نشستی که روز ۲۴ اسفندماه برگزار شد اما بی‌نتیجه به پایان رسید.

XS
SM
MD
LG