لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

آمریکا وعده اسد مبنی بر پس گرفتن خاک سوریه را دلسردکننده خواند


آمریکا می‌گوید که ایران و روسیه می‌توانند جلوی از هم گسستن توافق صلح را بگیرند
آمریکا می‌گوید که ایران و روسیه می‌توانند جلوی از هم گسستن توافق صلح را بگیرند

ایالات متحده آمریکا می‌گوید که قسم یاد کردن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، برای پس گرفتن تمامی خاک سوریه دلسردکننده است و از ایران و روسیه خواست تا بر متحد سوری‌شان فشار بیاورند تا به آتش‌بس منعقد شده احترام بگذارد.

بشار اسد در نخستین سخنرانی‌اش خطاب به پارلمان تازه‌تشکیل شده در شهر دمشق اعلام کرده بود که وجب به وجب خاک سوریه را پس خواهد گرفت، گفته‌ای که مغایر با طرح آتش‌بس میان این دولت و مخالفان آن است.

اسد خطاب به نمایندگان این پارلمان که تحت شرایط ویژه جنگی تشکیل شده، گفته است که آنها هیچ چاره‌ای جز پیروزی ندارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این صحبت‌ها گفت که حاوی نکته تازه‌ای نبوده و همان حرف‌های قدیمی و همیشگی بشار اسداند.

آقای تونر در ادامه به کشورهای ایران و روسیه، از متحدان اصلی سوریه، اشاره کرده و گفت که ایالات متحده همچنان بر این باور است که این دو کشور می‌توانند بر اسد تاثیر گذاشته و جلو از هم گسستن طرح صلح را بگیرند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، نیز در مورد صحبت‌های روز سه‌شنبه آقای اسد گفت که این حرف‌ها تنها به آشوب و هرج‌ومرج در سوریه دامن می‌زند.

آقای ارنست نیز به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اشاره کرده و می‌گوید که آقای پوتین متعهد است تا از اثرگذاری خویش بر اسد استفاده کرده و او را به پایبندی به توافق مجاب کند.

گروه حامیان سوریه، شامل ۲۱ کشور نظیر عربستان، ایران، آمریکا و روسیه، همگی حامی طرح آتش‌بس سازمان ملل متحدند که قرار است به واسطه گفت‌وگو و مصالحه، بحران پنج ساله جنگ داخلی در سوریه را خاتمه بخشد.

بخش «انتقال سیاسی» قدرت از اسد به فرد دیگری که در طرح صلح قید شده، مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد است، با این حال اسد تاکنون از پذیرفتن هرگونه درخواستی مبنی بر کناره‌گیری او از قدرت اجتناب کرده است.

XS
SM
MD
LG