لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

نارضایتی دانشگاه‌های آمریکا از طرح محدودیت برای دانشجویان خارجی


دانشکده علوم دانشگاه ماساچوست، دانشگاهی که از امضاکننده نامه به وزارت خارجه آمریکاست
دانشکده علوم دانشگاه ماساچوست، دانشگاهی که از امضاکننده نامه به وزارت خارجه آمریکاست

چند دانشگاه معتبر آمریکا به طرح وزارت امور خارجه این کشور مبنی بر منع دانشجویان خارجی از حضور در پروژه‌های تحقیقی و کلاس‌های درس مربوط به مباحث امنیت ملی آمریکا انتقاد کرده و خواستار توقف آن شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به موجب طرح وزارت خارجه آمریکا که هنوز تصویب نشده است، آن دسته از تحقیقات دانشگاهی که به تکنولوژی‌های دفاعی نظیر تسلیحات‌رسانی، مهندسی هسته‌ای و تکنولوژی‌های ماهواره‌ای مربوط می‌شود باید به طور مشخص خارج از دسترس دانشجویان خارجی، «به‌ویژه چینی» قرار گیرد.

دانشگاه استنفورد همراه با انجمن دانشگاه‌های آمریکایی (AAU)، موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) و دانشگاه پنسیلوانیا در اعتراض به این طرح نامه‌ای به وزارت خارجه آمریکا نوشته و آن را دارای عواقبی فاجعه‌آمیز خوانده‌اند.

انجمن دانشگاه‌های آمریکایی شامل اعضای رده بالایی نظیر دانشگاه هاروارد، دوک و شیکاگو می‌شود.

این دانشگاه‌ها معتقدند که طرح پیشنهادی بیشتر به نفع امنیت ملی آمریکا خواهد بود تا آزادی‌های آکادمیک و تحقیقاتی.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این طرح گفت که آمریکا به جای ایجاد محدودیت برای دانشجویان خارجی باید سعی کند تا همکاری‌‌هایش با چین را افزایش دهد.

او در ادامه تاکید کرد که پیشرفت‌های چین از طریق تلاش و مشقت دانشمندان و مردم چین محقق شده است.

اما وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به خبرگزاری رویترز گفت که این وزارتخانه از مخالفت دانشگاه‌ها با این طرح آگاه است، اما تاکنون از سوی کمپانی‌هایی که از این پروژه‌های دانشگاهی حمایت مالی می‌کنند، توصیه‌ای یا شکایتی دریافت نکرده است.

آن‌ طور که خبرگزاری رویترز گزارش داده، در سال ۲۰۱۱، اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، در گزارشی مدعی شده بود که رقیبان خارجی آمریکا از فضای باز دانشگاه‌های این کشور استفاده کرده و تعداد کمی از دانشجویان یا اساتید خارجی برای یک دولت دیگر کار می‌کنند.

اف‌بی‌آی در این زمینه چین را بدترین متخلف معرفی کرده و گزارش داده بود که عده‌ای از شهروندان چین تلاش کرده‌اند تا اطلاعات حساسی را از ‌آمریکا به چین منتقل کنند.

مثال‌های اف‌بی‌آی شامل انتقال تخم‌ذرتی که به لحاظ ژنتیکی دستکاری شده و همچنین انتقال اطلاعات حساس نظامی ذخیره شده در کامپیوترهای بوئینگ بود.

این طرح در حالی مطرح می‌شود که دولت فدرال حمایت مالی خود از مراکز آموزشی را کاسته و به همین جهت این مراکز بیشتر در پی پروژه‌هایی هستند که توسط کمپانی‌‌ها حمایت مالی می‌شوند.

در صورت تصویب و اجرایی شدن فرصت‌های تحقیقاتی کالج‌ها و مراکز آموزشی آمریکا به شدت کاهش می‌یابد. مراکزی که بیشتر به سوی کمپانی‌ها رفته‌اند و در سال‌های اخیر نیز توانسته‌اند دانشجویان خارجی بسیاری با شهریه‌های بالا جذب کنند.

بر اساس آمار موسسه بین‌المللی آموزش در سال آموزشی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، تعداد دانشجویان خارجی در آمریکا کمتر از یک میلیون نفر بوده و ۳۱ درصد از آنها دانشجویان چینی بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG