لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

آمریکا آزمایش‌های موشکی کره شمالی را محکوم کرد


کره شمالی دو موشک بالستیک موسودان را آزمایش کرد
کره شمالی دو موشک بالستیک موسودان را آزمایش کرد

کاخ سفید روز چهارشنبه آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس مطبوعاتی خود گفته است که دولت آمریکا به شدت اعمال تحریک‌آمیز کره شمالی را محکوم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ژاپن و سازمان ملل متحد، نیز این آزمایش‌ها را محکوم کرده‌اند.

جاش ارنست گفته است که پیامد این اعمال تحریک‌آمیز تنها سبب می‌شود که عزم جامعه جهانی مقابل کره شمالی جزمتر شود. آقای ارنست این آزمایش‌ها را تخطی‌های «وقیحانه» پیونگ‌یانگ از تعهدات بین‌المللی‌اش خوانده است.

یون‌هاب، خبرگزاری‌ کره جنوبی، گزارش داده بود که کره شمالی، صبح روز چهارشنبه دو موشک میان‌برد بالستیک (موسودان) را آزمایش کرده است. به گفته‌ی آن‌ها پرتاب موشک اول ناموفق بوده است و در پرتاب دوم، موشکلی مشابه موشک اول آزمایش شده است. نتیجه پرتاب دوم روشن نیست.

با این حال یک کارشناس آمریکایی به خبرگزاری آلمان گفته است که بعید است پرتاب دوم نیز موفقیت‌آمیز بوده باشد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، هم گفته است که هر دو موشک در دریای ژاپن فرود آمده‌اند. این وزارت‌خانه ضمن انتقاد از اقدام کره شمالی، تاکید کرده که هیچ یک از آزمایش‌ها این کشور تهدیدی برای آمریکای شمالی به شمار نمی‌روند.

یک کارشناس هواوفضا نیز گفته است که در جریان آزمایش کره شمالی، موشک‌ موسودان تنها یک‌دهم برد خود را طی کرده است و این میزان را به سختی می‌توان موفقیت تلقی کرد.

موشک بالیستیک موسودان بردی بین ۳ هزار تا ۴ هزار کیلومتر دارد و در صورت آزمایش موفقیت آمیز از سوی کره شمالی، می‌تواند تمامی ژاپن، گره جنوبی و گوآم را هدف بگیرد.

کره شمالی تاکنون چهار بار موشک بالیستیک موسودان را با ناموفقیت آزمایش کرده است.

بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی اجازه ندارد موشک‌های مجهز به تکنولوژی بالیستیک را آزمایش کند.

XS
SM
MD
LG