لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

هزاران پناه‌جوی سوری «در معرض ابتلا به ویروس کرونا»


یکی از محققانی که در بیمارستان ایندیانا مشغول تحقیق بر ویروس مرس است. یک مرد آمریکایی مبتلا در این بیمارستان تحت درمان بود.
یکی از محققانی که در بیمارستان ایندیانا مشغول تحقیق بر ویروس مرس است. یک مرد آمریکایی مبتلا در این بیمارستان تحت درمان بود.
سازمان بهداشت جهانی هفته آینده درباره ویروس مرگبار کرونا یا مرس (سندروم تنفسی خاورمیانه) نشست اضطراری برگزار می‌کند. این تصمیم در پی مشاهده یک نمونه آلوده در کشور لبنان و افزایش نگرانی‌ها مبنی بر آلوده شدن پناه‌جویان سوری گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تاریک یازارویچ، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، در ژنو به خبرنگاران گفته است که درباره شیوع این ویروس که در دو سال گذشته جان ۱۴۶ تن را گرفته، سه‌شنبه آتی نشستی اضطراری برگزار خواهد شد.

مشاهده یک نمونه فرد مبتلا در بیروت، پایتخت لبنان، سبب شده تا نگرانی‌ها درباره ابتلای پناهندگان و پناه‌جویان سوری به این ویروس افزایش یابد.

روز گذشته، نوزدهم اردیبهشت‌ماه، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که نخستین مورد ابتلا به این ویروس در کشور لبنان به ثبت رسیده است.

وائل ابو فئور، وزیر بهداشت لبنان، روز پنج‌شنبه با اعلام این خبر گفته بود که از آن‌جا که حال این بیمار رو به بهبود بوده از بیمارستان بیروت مرخص شده است.

آقای ابو فئور همچنین در صحبت‌هایش از نصب اسکنر‌های گرماسنج برای تشخیص بیماران در فرودگاه بیروت خبر داده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه تعداد زیادی از لبنانی‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی کار می‌کنند.


آدام کاتز از محققان بهداشت عمومی که در رابطه با سلامت پناهندگان کار می‌کند، به روزنامه گاردین گفته است که «احتمال آن که پناهندگان در اردن و لبنان به این ویروس عفونی مبتلا شوند زیاد است و با توجه به شرایط زندگی آنها ممکن است این ویروس به سرعت پخش شود».

بر اساس آمار کمیسر عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان، در جریان جنگ داخلی در سوریه، بیش از یک میلیون پناه‌جوی سوری به کشور لبنان پناه برده‌اند که اغلب در شهرهای بیروت، بقاع و طرابلس اسکان داده شده‌اند. پس از لبنان کشورهای ترکیه و اردن بیشترین تعداد پناه‌جو سوری را دارند.

بیشتر قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا یا مِرس (Mers) ساکن عربستان سعودی هستند و دولت این کشور روز گذشته، نوزدهم اردیبهشت، اعلام کرده بود که چهار تن دیگر در این کشور بر اثر ابتلا به «سندروم تنفسی خاورمیانه» جان باخته‌ و ۱۸ تن نیز به تازگی به آن مبتلا شدند.

هفته گذشته و در پی افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس در عربستان سعودی، سازمان بهداشت جهانی هیئتی را به جده اعزام کرد تا درباره این بیماری همه‌گیر تحقیقات بیشتری انجام دهند.

چندی پیش نیز خبرگزاری‌ها از مشاهده یک نمونه مبتلا در ایندیانا در آمریکا خبر دادند که به گزارش آسوشیتدپرس، این فرد روز جمعه، نوزدهم اردیبهشت، از بیمارستان مرخص شده است.

سازمان حج و زیارت ایران نیز در ابتدای اردیبهشت‌ماه به حجاج و زائران ایرانی هشدار داده بود که جوانب ایمنی را حین سفر به جده رعایت کنند.

ویروس کرونا ویروسی کشنده است که یک‌سوم مبتلایان به آن جان خود را از دست می‌دهند. این ویروس همانند آنفلوآنزا از انسان به انسان و از طریق عطسه و سرفه منتقل می‌شود. هنوز هیچ گونه واکسنی برای این ویروس وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG