لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

«محدودیت‌های یاهو برای کاربران داخل ایران توجیه قانونی ندارد»


علیرغم اطلاعیه وزارت خزانه‌داری مبنی بر اجازه صدور انواع خدمات آنلاین به ایران،یاهو به ساکنین ایران اجازه گشودن ایمیل نمی‌دهد
علیرغم اطلاعیه وزارت خزانه‌داری مبنی بر اجازه صدور انواع خدمات آنلاین به ایران،یاهو به ساکنین ایران اجازه گشودن ایمیل نمی‌دهد
۹ سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت با نگارش نامه‌ای به شرکت یاهو، از این شرکت خواستند تا به محدودیت‌های موجود در ارائه خدمات به کاربران داخل ایران پایان دهد. شرکت یاهو در سپتامبر سال ۲۰۱۳ و پیرو تحریم‌های غرب علیه ایران به کاربرانی که داخل ایران ساکن‌اند، اجازه ایجاد حساب‌های ایمیل نمی‌دهد و همچنین دسترسی به مسنجر این شرکت برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران که خود یکی از امضا‌کنندگان این نامه است، این سازمان‌ها از شرکت یاهو می‌خواهند تا به ماموریت خود مبنی بر «ارتقا آزادی بیان» عمل کند و اجازه دهد تا خدمات شخصی اینترنتی در ایران قابل دسترس شود. این سازمان‌ها خدمات اینترنتی را برای جامعه مدنی ایران حیاتی دانسته‌اند.

سازمان‌هایی که این نامه را امضا کرده‌اند از این قرارند: سازمان دیده‌بان حقوق بشر، بنیاد مرزهای الکترونیکی، اکسس، انستیتو فن‌‌آوری بازِِ بنیاد نیو آمریکا، شورای ملی ایرانیان و آمریکاییان، پایا، اصل ۱۹ و اتحاد برای ایران.

به گزارش وبسیات مشبل، وارد کردن شماره تلفن برای کاربرانی که قصد باز کردن حساب ایمیل یاهو دارند اجباری است و در حال حاضر نام و کد تلفن ایران در فهرست کشورها وجود ندارد.

روز اول ماه مه، وبلاگ روزنامه هافینگتون پست نیز در مقاله‌ای به قلم سارا حق‌دوستی به این موضوع اشاره می‌کند. خانم حق‌دوستی می‌نویسد که یاهو محبوب‌ترین ایمیل در ایران است و ۶۳ درصد از کاربران در داخل ایران از خدمات ایمیلی این شرکت استفاده می‌کنند.

مدیر وبسیات «بریم دات او آر جی» می‌نویسد که در همین رابطه نامه‌ای نوشته شده است که «در کمتر از ۲۴ ساعت ۱۱ هزار نفر آن‌را امضا کرده‌اند.»

به گزارش وبسایت مشبل، وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۱ برای ارتقا ارتباطات اینترنتی در ایران، سودان و کوبا دستورالعمل‌های جدیدی را منتشر کرد که بر اساس آن صادرات خدمات آنلاین به این کشورها میسر می‌شد. سپس در ماه مه سال ۲۰۱۳ و با سبک‌شدن تحریم‌ها، شرکتی نظیر اپل توانست بازار آنلاین خود در ایران را دوباره راه‌اندازی کند.

شرکت یاهو درباره این اقدام خود و نامه‌ سازمان‌های مدافع آزادی اینترنت به وبسایت مشبل می‌‌گوید: «یاهو متعهد به آن است که تمامی کاربران‌اش در اقصا نقاط جهان بتوانند با استفاده از این پلتفرم عقاید خود را آزادانه بیان کنند. متوجه شده‌ایم که کاربران ایرانی به دلیل مسائل فنی نمی‌توانند اس. ام. اس. مربوط به بازکردن حساب کاربری ایمیل را دریافت کنند. ما در حال ارزیابی این مشکل هستیم.»

با توجه به غیرقابل دسترس بودن یاهو مسنجر در ایران، هادی قائمی، مدیر کمپین بین‌المللی حقوق بشر به وبسایت این کمپین می‌گوید: «محدودیت‌های یاهو تحت قوانین تحریم فعلی آمریکا قابل توجیه نیستند. با توجه به این که اعلامیه وزارت خزانه‌داری صراحتا به یاهو مسنجر به عنوان نمونه ابزار ارتباطات شخصی مجاز و معاف از تحریم‌های اشاره می‌کرد.»

گفته می‌شود که این ایمیل پیشتر در ماه نوامبر به مارسا مایر، مدیر یاهو، فرستاده شده بوده اما یاهو پاسخی به آن نداده است.
XS
SM
MD
LG