لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

اردوغان: تروریسم ۴۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه ضرر زده است


نخست وزیر ترکیه می‌گوید این کشور در مبارزه با تروریسم کوچک‌ترین گذشتی نخواهد داشت.
نخست وزیر ترکیه می‌گوید این کشور در مبارزه با تروریسم کوچک‌ترین گذشتی نخواهد داشت.
نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه، ۱۲ بهمن‌ماه اعلام کرد که در سه دهه گذشته، تروریسم «۴۰۰ میلیارد دلار» به منابع مالی و اقتصاد ترکیه زیان وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی «آناتولی» ترکیه، رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در اجلاس استانداران این کشور، با اعلام این مطلب گفت که اگر ترکیه با معضل تروریسم مواجه نبود، پیشرفت اقتصادی و چهره این کشور به مراتب بهتر از وضعیت کنونی بود.

وی عقب ماندگی برخی مناطق ترکیه را نیز مستقیما مرتبط با تروریسم دانست و گفت این کشور نهایتا از مشکل تروریسم رها می‌شود. آقای اردوغان ضمن تأکید بر متعهد ماندن کشورش به اصول دموکراسی، افزود که ترکیه در مبارزه با تروریسم کوچک‌ترین گذشتی نخواهد داشت.

ترکیه نزدیک به سی سال است که با عملیات مسلحانه حزب کارگران کردستان موسوم به «پ‌کا‌کا» مبارزه می‌کند.

در این مدت، بر پایه گزارش‌ها «۴۰ هزار تن» از مردم، نیروهای نظامی ترکیه و افراد «پ‌کاکا» کشته شده‌اند.

شهریور ماه سال جاری، «گروه بحران بین‌الملل» اعلام کرد که در عرض ۱۲ ماه، نبرد میان نیروهای ارتش ترکیه و این گروه جدایی طلب کردستان، ۸۰۰ کشته از هر دو طرف بر جای گذاشته است.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در خارج از مرزهای کشور نیز در چند سال گذشته افزایش یافته است. این کشور در تابستان سال جاری حملاتی را به پایگاه‌های گروه «پ‌کاکا» در شمال عراق انجام داد.

حزب کارگران کردستان که از سوی ترکیه و همپیمانان غربی‌اش، نظیر آمریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، از سال ۱۹۸۴ با ترکیه در جدال است. این حزب خواستار حکومت خود مختار در مناطق کردنشین ترکیه است.

کردهای ترکیه، ۲۰ درصد از جمعیت ۷۵ میلیونی ترکیه را تشکیل می‌دهند.
XS
SM
MD
LG