لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

عرضه سالانه «۳۰۰ میلیون» نسخه فیلم غیرمجاز در ایران


رئیس اتحادیه ویدئو رسانه در ایران از عرضه سالانه ۵۰۰ عنوان فیلم غیرمجاز و ۳۰۰ میلیون نسخه غیرمجاز در بازار ایران خبر داد. وی آمار تولید فیلم داخلی را حدود ۱۱۰ فیلم در سال اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمیدرضا نوروزی روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در همایش «حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری» در تهران گفت: «در طول سال ۵۰۰ عنوان فیلم غیرمجاز و ۳۰۰ میلیون نسخه غیرمجاز آثار فرهنگی عرضه می‌شود.»

این در حالی است که، به گفته آقای نوروزی، ۲۰ موسسه ویدئو رسانه در کشور وجود دارد که سالانه به طور متوسط «۱۱۰ فیلم داخلی و ۴۰۰ فیلم خارجی با تیراژی در حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نسخه» عرضه می‌کنند.

بسیاری از فیلم‌های خارجی در ایران یا مجوز توزیع دریافت نمی‌کنند یا پس از سانسور فراوان در بازار عرضه می‌شوند که این امر موجب شده است علاقه‌مندان به سینما به سراغ نسخه‌های غیرمجاز بروند، نسخه‌هایی که به سرعت و گاه اندکی پس از اکران فیلم‌ها در سینماهای کشورهای دیگر در ایران عرضه می‌شوند.

در همین زمینه وزیر ارشاد روز جمعه در همایش «حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری» تولید آثار داخلی با کیفیت بالا را راهی برای مقابله با توزیع محصولات فرهنگی غیرمجاز دانست.

محمد حسینی گفت: «اگر تولید محصولات فرهنگی و هنری ما در عین کیفیت مناسب رونق هم داشته باشد، مردم کمتر به سمت محصولات خارجی حرکت می‌کنند... در حال حاضر مهم‌ترین فعالیت در جهت جلوگیری از توزیع محصولات فرهنگی غیرمجاز، تولید آثار داخلی خوب در این زمینه است.»

وزیر ارشاد توضیح نداد که مقصود وی از «کیفیت مناسب» چیست، اما وزارت ارشاد به ویژه در سال‌های اخیر همواره بر تولید «فیلم فاخر» تأکید کرده است.

این وزارتخانه مختصات یک فیلم فاخر را به طور دقیق مشخص نکرده، اما جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی کشور، ۳۰ اردیبهشت‌ماه در توضیحی کلی اعلام کرد که یک داستان و فیلمنامه فاخر باید «ارزش‌های لازم» را داشته باشد و به «موضوعات مهم و استراتژیک» بپردازد.

علی‌رغم این توضیحات مبهم، فیلم‌ها و سریال‌هایی در چند سال اخیر در ایران اکران شده‌اند که از آنها در رسانه‌ها به عنوان فیلم فاخر یاد شده است که در این میان می‌توان به «یوسف پیامبر»، «مختارنامه» و «ملک سلیمان» اشاره کرد.

«ملک سلیمان» که از آن به عنوان نخستین فیلم فاخر سینمای ایران یاد می‌شود، روایت زندگی حضرت سلیمان است که با بودجه‌ای ۵ میلیارد تومانی ساخته شده است.

پیشتر شهریار بحرانی، کارگردان این فیلم، در خصوص بودجه ساخت این فیلم توضیح داده بود: «مبلغ چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه‌ای بود که مجلس تصویب کرد و ۶۰۰ میلیون سازمان اوقاف و امور خیریه، به اضافه ۸۰۰ میلیون تومان، جمعا پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه این فیلم شد.»
XS
SM
MD
LG