لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

۷۷۷ روز از آغاز حصر خانگی کروبی، موسوی و رهنورد گذشت


مقامات جمهوری اسلامی تاکنون دادگاهی برای میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی برگزار نکرده‌اند.
مقامات جمهوری اسلامی تاکنون دادگاهی برای میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی برگزار نکرده‌اند.
حصر خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی، دو کاندیدای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، و زهرا رهنورد روز پنجشنبه، ۱۵ اسفندماه، وارد ۷۷۷‌ امین روز خود شد.

رهبران معترضان به دهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری، ۲۹ بهمن‌ماه و پس از آن‌که برای برگزاری یک راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن‌ماه در حمایت از مردم مصر و تونس از وزارت کشور درخواست مجوز کردند، در حصر خانگی قرار گرفتند.

به دنبال مطرح شدن این درخواست توسط میرحسین موسوی و مهدی کروبی، گروه‌های حامی جنبش سبز، در فراخوان‌هایی بر برگزاری راهپیمایی ۲۵ بهمن تاکید کردند.

در نهایت روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ حامیان موسوی و کروبی به خیابان‌ها آمدند و گرچه منابع خبری غیردولتی شمار راهپیمایان را ۱۰ هزار نفر ارزیابی کردند، شاهدان عینی از تهران آن زمان اظهار کردند که جمعیتی به مراتب بیش از این میزان به خیابان‌ها آمده بودند.

به دنبال برگزاری این راهپیمایی که دستکم دو کشته، چندین زخمی و ده‌ها بازداشتی بر جای گذاشت، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، خواستار آن شد که موسوی و کروبی در خانه‌های خود «زندانی» شوند.

وی روز ۲۹ بهمن‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه با بیان این‌که قوه قضاییه باید کاری کند که ارتباط این دو تن «به کلی با مردم قطع شود»، پیشنهاد کرد که «رفت و آمدها، تلفن، اینترنت و دیگر ارتباطات» رهبران مخالفان «باید قطع شود و در خانه‌های خود زندانی شوند».

از آن زمان تا کنون میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی در حصر خانگی به سر می‌برند. حصر فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی شهریورماه ۱۳۹۰ پایان یافت.

مقامات جمهوری اسلامی دادگاهی برای این سه نفر برگزار نکرده‌اند.

در این مدت ارتباط رهبران مخالفان به طور کامل با دنیای بیرون قطع بوده و به دیدار‌های معدودی با فرزندان و اعضای خانواده خود و تحت تدابیر امنیتی «شدید» محدود بوده است.

سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی بارها به وضعیت این سه تن اعتراض کرده و خواستار پایان یافتن حصر خانگی آن‌ها شده‌اند.

اواخر بهمن‌ماه سال گذشته شیرین عبادی و شش سازمان حقوق بشری، عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های ایران خواستند تا به حصر خانگی «خودسرانه» مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد فورا پایان داده و آزار و اذیت و بازداشت فرزندان این افراد را متوقف کنند.

شیرین عبادی در این بیانیه نوشت: «مسئولان حکومت ایران دو سال است که این چهره‌های مخالف را بدون هرگونه توجیه حقوقی یا امکان دادرسی قانونی، از اساسی‌ترین حقوق خود محروم کرده‌اند. آن‌ها و خانواده‌هایشان نباید حتی یک روز دیگر در این شرایط کاملا توجیه‌ناپذیر و توهین‌آمیز به سر ببرند.»
XS
SM
MD
LG