لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

موافقت کرزی با میانجی‌گری سازمان ملل برای حل اختلافات انتخاباتی


حامد کرزی٬ رئيس جمهور افغانستان
حامد کرزی٬ رئيس جمهور افغانستان
به دنبال اعتراض عبدالله عبدالله٬ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان٬ به نحوه شمارش آرا و درخواستش برای ایجاد کمیته‌ای با حضور بازرسان سازمان ملل٬ رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که با این خواسته موافق است.

به گزارش خبرگزاری رویترز دفتر حامد کرزی روز جمعه ۳۰ خردادماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به پیشنهاد دکتر عبدالله در خصوص نقش سازمان ملل٬ آقای کرزی گفته است که نه تنها با این خواسته موافق است بلکه آن را حرکتی مثبت در جهت حل این مسئله می‌داند.»

به گزارش آسوشیتد پرس حامد کرزی روز جمعه همچنین در دیدار با اعضای شورای سراسری علمای افغانستان گفته است که در این راستا با مقام‌های سازمان ملل دیدار کرده است و با عبدالله عبدالله نیز در همین خصوص گفت‌و‌گوی تلفنی داشته است.

عبدالله عبدالله که به همراه اشرف‌غنی احمدزی٬ دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هستند٬ کمیسیون‌های انتخاباتی را متهم به تلاش برای تغییر نتایج انتخاباتی به ضرر وی کرده است. وی همچنین حامد کرزی را به عدم رعایت اصل بی‌طرفی در انتخابات متهم کرده است.

عبدالله عبدالله ۲۹ خردادماه از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست تا شمارش آرا را متوقف کنند که به دنبال عدم توقف شمارش آرا هشدار داد که نتیجه انتخابات را نخواهد پذیرفت.

این نامزد معترض که روابط خود را با کمیسیون‌های انتخابات به حال تعلیق درآورده٬ پیشنهاد کرده بود که یک کمیته متشکل از سازمان ملل متحد و نماینده‌های هر دو تیم انتخاباتی ایجاد شود تا ادعاهای تقلب در انتخابات را بررسی کند.

به گزارش بخش افغان رادیو اروپای آزاد/‌ رادیو‌ آزادی٬ حامد کرزی روز جمعه گفت که نامزدهای انتخاباتی برای حل این مشکل یا باید به تلاش‌های معاون‌های فعلی ریاست جمهوری بسنده کنند٬ یا این که سازمان ملل در این روند مداخله کند.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۱۶ فروردین‌ماه برگزار شد که در این دور عبدالله عبدالله بر رقیبش اشرف‌غنی احمد‌زی پیشی گرفت.

دور نهایی این انتخابات ۲۴ خردادماه برگزار شد.

پیش از به وجود آمدن این اعتراض‌ها اعلام شده بود که نتایج اولیه این انتخابات ۱۱ تیرماه و نتایج نهایی نیز ۳۱ تیرماه اعلام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG