لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

سازمان بهزیستی ایران مرکز ترک اعتیاد به الکل تاسیس می‌کند


به گفته مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت سالانه «بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون ‌لیتر» از انواع مشروبات الکلی به ایران قاچاق می‌شود.
به گفته مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت سالانه «بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون ‌لیتر» از انواع مشروبات الکلی به ایران قاچاق می‌شود.
مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ایران روز شنبه از ارائه مجوز برای ایجاد مراکز ترک اعتیاد الکل در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، فرید براتی‌سده روز ۱۸ خرداد ماه گفت که طبق بخشنامه‌ای، مجوز مرکز ترک الکل به سازمان بهزیستی واگذار شده است و توضیح داد: «افراد مصرف‌کننده الکل که هم‌اکنون ترک کرده‌اند می‌توانند گروه‌های الکلیک ناشناس تشکیل دهند و تحت عنوان گروه‌های "همتا" برای ترک سایر افراد مصرف‌کننده الکل اقدام کنند.»

این مسوول سازمان بهزیستی درباره نحوه فعالیت گروه‌های یاری‌رسان به معتادان به الکل گفت: «این گروه‌ها تنها می‌توانند جلسه داشته باشند و دارای مراکز بستری و کمپ‌های اقامتی نیستند. الکلیسم یا وابستگی به الکل، حالت اعتیاد شدید به الکل است و از آن به عنوان یک بیماری نام می‌برند که باعث بروز مشکلات جسمی و فکری می‌شود.»

آن‌طور که فرید براتی می‌گوید در ایران به دو دلیل برای ترک اعتیاد به الکل،دیر عمل شده است؛ «به خاطر نهی شرعی که در این زمینه وجود دارد و به دلیل انکار این واقعیت از سوی مسئولان».

به گفته این مقام مسئول سازمان بهزیستی، باوجود آن‌که کارشناسان درباره مصرف انواع مواد مخدر اطلاع‌رسانی می‌کنند، درباره الکل همه دچار خودسانسوری شده‌اند و وزارت ارشاد حتی اجازه انتشار بروشور یا پوستر تبلیغاتی با موضوع اعتیاد به الکل را به سازمان بهزیستی نمی‌دهد.

در ایران تاکنون پژوهشی رسمی در زمینه آمارهای مرتبط با مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی منتشر نشده است، اما به گفته مسئولان سازمان بهزیستی، بحث تشکیل کمپ‌های ترک اعتیاد الکل پس از آن مطرح شد که در چند سال گذشته نرخ رشد مصرف الکل و معتادان به الکل در ایران افزایش چشمگیری داشته و به گفته این مسئولان از نرخ مصرف مواد مخدر بیشتر شده است.

پیشتر مسئولان پزشکی و انتظامی در ایران نسبت به میزان افزایش مصرف الکل در کشور هشدار داده بودند.

سال گذشته باقر لاریجانی، قائم‌مقام پیشین وزیر بهداشت، از افزایش امراضی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی ناشی از مصرف الکل در کشور ابراز نگرانی کرده بود واز فروش مشروبات الکلی در برخی از فروشگاه‌های پایتخت خبر داده بود.

در عین حال اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی هم از وجود دستکم «۲۰۰ هزار فرد الکلی» در ایران خبر داده بود.

آن طور که عباس‌علی ناصحی، مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت، سال گذشته عنوان کرد، سالانه «بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون ‌لیتر» از انواع مشروبات الکلی به ایران قاچاق می‌شود.

نوشیدن مشروبات الکلی در ایران طبق قوانین اسلام ممنوع است و قانون مجازات اسلامی برای آن ۸۰ ضربه شلاق در نظر گرفته است. این قانون در عین حال می‌گوید اگر کسی دو بار به خاطر نوشیدن مشروبات الکلی شلاق بخورد، در مرتبه سوم به اعدام محکوم می‌شود.
XS
SM
MD
LG