لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

علی یونسی: در تلاشیم مانع تندروی‌ برخی نهادهای امنیتی بشویم


علی یونسی٬ دستیار رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها
علی یونسی٬ دستیار رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌گوید دولت در تلاش است تا جلوی تندروی‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای برخی نهادهای امنیتی با اقلیت‌ها را بگیرد. وی افزوده‌ است که تاکنون به مسائل شماری از اقلیت‌ها از جمله «کلیمی‌ها٬ مندایی‌ها و دراویش» رسیدگی شده است.

علی یونسی در گفت‌و‌گویی با روزنامه اعتماد که روز سه‌شنبه٬ ۱۵ بهمن‌ماه منتشر شد٬ گفت هرچند برخی رسانه‌ها با دولت همراه نیستند و صدای منتقدان بلندتر است٬ دولت مشغول کارهای اجرایی است و در مدتی کوتاه٬ بسیاری از «مشکلات جزیی» اقلیت‌ها و اقوام مرتفع شده است.

وی توضیح داد: «مثلا برخی اقلیت‌های دینی برای انجام فرایضشان مشکل داشتند… توقع داشتند که اجازه داشته باشند در روز معینی کار نکنند یا درس نخوانند٬ مخصوصا کلیمی‌ها… یک انتظار بسیار کوچکی بود و اجابت آن هم برای دولت هیچ مشکلی نداشت. آموزش و پرورش این مشکل را به راحتی حل کرد.. مثلا توافق شد به جای شنبه٬ پنجشنبه به مدرسه بروند.»

آقای یونسی همچنین با تاکید بر این‌که شهروندان «مندایی» خوزستان از نظر فقهی مانند سایر اقلیت‌های دینی باید از همه اختیارات و مواهب برخوردار باشند٬ گفت که خواسته‌های آنها نیز در سفر به خوزستان «حل شد». وی به جزئیات این توافق‌ها اشاره‌ای نکرد.

دستیار رئیس جمهور در عین حال خاطرنشان کرد که برخی فرقه‌های مسلمان٬ مانند دراویش مورد حساسیت هستند و افزود٬ «اینکه اجبار کنند دراویش سبیلشان را بتراشند کاری غلط» و اقدامی «خودسرانه» است.

وی در ادامه گفت: «اگر عده‌ای از پیروان یک فرقه مثلا سالی یک بار بر سر قبر بزرگ آن فرقه من باب احترام جمع می‌شوند٬ حق نداریم محدودشان کنیم و بگذاریم عده‌ای سرخود بیایند آن‌ها را مورد تعرض قرار دهند و حتی پلیس باید امنیت آن‌ها را تامین کند.»

علی یونسی در ادامه با اشاره به تخریب حسینیه دراویش و بازداشت عده‌ای از آنها٬ این اقدامات را نادرست خواند و تاکید کرد که اکنون «دیگر چنین دستگیری‌هایی وجود ندارد».

«مخالفان با اهل سنت٬ وهابیت و سلفی‌گری را بهانه کرده‌اند»

وزیر پیشین اطلاعات در ادامه جدایی طلبی نسبت داده شده به اقلیت‌های قومی را «تهمت محض‌» خواند و گفت: «این دروغ کثیفی است که به اقلیت‌های قومی ما وارد شده است که کردها و بلوچ‌ها دنبال این افکار هستند… اندیشه‌های تجزیه‌طلبانه ابدا در بین اقوام وجود ندارد.»

وی در همین خصوص اظهار کرد که به باور او مسئله وهابیت در ایران «خیلی بزرگنمایی و اغراق شده است» و افزود: «متاسفانه افرادی هستند که برخلاف منافع کلان کشور٬ مخالف اهل سنت هستند٬ اما رویشان نمی‌شود که بگویند ما مخالف اهل سنت هستیم٬ لذا با این تعابیر که مثلا وهابیت و سلفی‌گری در میان اهل سنت بسیار توسعه یافته٬ می‌خواهند مخالفتشان با اهل سنت را نشان دهند.»

علی یونسی تصریح کرد که دولت در تلاش است «با افراد جاهل و تندرویی که با جهالت خودشان به مقدسات اهل سنت توهین می‌کنند» برخوردی «جدی» بکند.

«دولت از سوی تندروها تحت فشار است»

دستیار ویژه رئیس جمهور درامور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ادامه خاطر نشان کرد که در دولت قبلی «مجال بدی برای برخوردهای سلیقه‌ای فراهم شد» اما در دولت حسن روحانی جلوی آن گرفته شد.

وی با این‌حال تاکید کرد که دولت برای احقاق حقوق اقلیت‌ها از سوی گروه‌های تندرو تحت فشار است و در توضیح این‌که مقصودش از گروه‌های تندرو٬ مشخصا چه افرادی است٬ گفت: «از سوی همین گروه‌های تندرو که مایل نیستند دولت در مسیر هسته‌ای موفق شود.»

وزیر پیشین اطلاعات در خصوص تندروی‌های صورت گرفته علیه اقلیت‌‌های قومی و دینی٬ گفت این اقدام‌ها٬ ریشه مذهبی و ملی دارند و عده‌ای از هر نوع حمایت قومی و فرهنگی نگران می‌شوند.

وی در ادامه تاکید کرد که در این خصوص «علما و روحانیون هم حتی گاهی نگران می‌شوند».

علی یونسی از جمله با اشاره به طرح دولت برای مشارکت دادن اقلیت‌ها در امور دولتی و در سطوحی چون استانداری و فرمانداری٬ با اظهار این‌که این طرح با مخالفت‌هایی همراه شد٬ گفت: «اگرچه اکثر روحانیون برنامه‌های دولت را مورد حمایت قرار می‌دهند٬ اگر در این بین معدودی از علما هنوز نگرانی دارند٬ باید در صدد جلب اعتماد آنها باشیم.»

وی افزود که در این راستا شخصا با برخی علما گفت‌و‌گو کرده و متوجه شده است که گزارش‌هایی که به آنها رسیده «خلاف واقع» بوده است.

حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری٬ علی‌ یونسی٬ وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی را به سمت دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب کرد.

این سمت٬ عنوان جدیدی است و روسای جمهوری ایران پیش از این٬ تنها یک مشاور در امور اهل سنت داشتند.
XS
SM
MD
LG