لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

کشورهای عربی: ایران به تروریست‌ها در بحرین و یمن کمک می‌کند


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
کشورهای عربی ۲۳ اسفندماه در نشستی امنیتی در شهر ریاض عربستان، ایران را به کمک‌رسانی به «عملیات تروریستی در یمن و بحرین» متهم کرده و در عین حال بر شدت گرفتن تلاش‌ها برای «تعقیب تروریست‌ها» تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه، ۲۳ اسفندماه، وزرای کشور حاضر در این نشست با انتشار بیانیه‌ای آن‌چه را «کمک‌رسانی لجستیک ایران به عملیات تروریستی در بحرین و یمن» خواندند، به شدت محکوم کرده و در عین حال از فعالیت‌های نیروهای امنیتی این دو کشور در راستای منهدم کردن هسته‌های تروریستی و توطئه‌های ترور تقدیر کردند.

در این بیانیه‌ همچنین تأکید شده است که به منظور ریشه‌کن کردن تروریسم باید سرچشمه‌های مالی مرتبط با تروریست‌ها را هدف قرار داد و در عین حال از کشورهای عربی درخواست شد تا بر تلاش‌های خود برای «تعقیب تروریست‌ها» بیفزایند.

این بیانیه در حالی صادر شده است که بحرین اواخر بهمن‌ماه از کشف و متلاشی کردن یک «هسته تروریستی مرتبط با ایران» خبر داد و به دنبال آن سپاه پاسداران را به سازمان‌دهی این هسته متهم کرد.

همچنین در یمن نیز نیروهای یمنی چهارم بهمن‌ماه با توقیف یک کشتی حامل «نزدیک به ۴۰ تن تسلیحات» اعلام کردند که این محموله از سوی ایران برای شورشیان ارسال شده بود.

ایران هر دو این اتهام‌ها را رد و همواره تأکید کرده است که در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کند.

این در حالی است که در چند ماه اخیر کشورهای عربی به‌ویژه ایران را به دلیل مداخله در امور داخلی کشورها مورد انتقاد قرار داده‌اند.

حکومت پادشاهی بحرین که از حمایت غرب برخوردار است بارها ایران و هم‌پیمانان منطقه‌ای جمهوری اسلامی را متهم کرده‌ است که به قیام شیعه‌ها در بحرین کمک می‌کنند و تاکنون نیز افرادی را به اتهام طرح‌ریزی برای کودتا و داشتن ارتباط با ایران و حزب‌الله لبنان محاکمه کرده‌ است.

مقام‌های يمنی نیز در چندین مورد ايران را به دخالت در امور داخلی اين کشور متهم کرده و از ایران خواسته‌اند تا به «آموزش و حمایت مالی» از شورشیان شیعه یمن پایان دهد.

تأکید بر مقابله با فعالیت‌های افراطیون در شبکه‌های اجتماعی

در نشست امنیتی روز چهارشنبه در عین حال بر لزوم مقابله با فعالیت‌های افراط‌یون در شبکه‌های اجتماعی نیز تأکید شد و دبیر این نشست در این زمینه گفت که انتشار افکار افراطیون روی شبکه اجتماعی منجر به «رشد شدید فعالیت‌های تروریستی، ترورهای سیاسی و اختلافات فرقه‌ای» شده است.

وی با اظهار این که کنترل محتوای شبکه‌های اجتماعی غیرممکن است، بر لزوم مقابله با این عقاید از طریق انتشار عقاید و اظهارات مخالف با افراطیون در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد.

القاعده و هم‌پیمانانش اغلب برای برقراری ارتباط با حامیان‌شان و نشر پیام‌های ویدئویی و بیانیه‌های خود از اینترنت بهره می‌گیرند.

در همین زمینه، شعبه یمنی القاعده سال گذشته تبلیغی را در مورد آموزش بمب‌گذاران انتحاری به منظور هدف قرار دادن آمریکا، اسرائیل و فرانسه در دنیای مجازی منتشر کرده بود.
XS
SM
MD
LG