لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

سنای آرژانتین یادداشت تفاهم با ایران بر سر پرونده آمیا را تایید کرد


سنای آرژانتین با ۳۹ رای موافق، یادداشت تفاهم میان ایران و این کشور را تایید کرد.
سنای آرژانتین با ۳۹ رای موافق، یادداشت تفاهم میان ایران و این کشور را تایید کرد.
به دنبال موافقت سنای آرژانتین با تحقیق مشترک این کشور و ایران درباره انفجار مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس، صدها تن از یهودیان اهل آمریکای لاتین روز جمعه در پایتخت اسرائیل در اعتراض به این تصمیم تظاهرات کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، یهودیان معترض که اکثراً آرژانتینی الاصل بودند، در تظاهرات خود در برابر سفارتخانه آرژانتین در تل آویو اعلام کردند که بوئنوس آیرس با امضای این پیمان به جای کمک به رسیدن به نتیجه‌ای موثر از تحقیقات، مانع از روشن شدن حقیقت در این جنایت می‌شود.

در نشست سنای آرژانتین که روز سوم اسفند برگزار شد، ۳۹ تن از سناتورها از یادداشت تفاهم وزیر امور خارجه این کشور با همتای ایرانی خود برای تحقیق مشترک حمایت، و ۳۱ سناتور نیز با آن مخالفت کردند.

پس از تایید این یادداشت تفاهم در سنا، حال مجلس نمایندگان این کشور باید این توافق را تایید کند. ناظران ارزیابی می‌کنند با توجه به اینکه اکثریت نسبی اعضای مجلس نمایندگان از حامیان دولت فعلی هستند، این مجلس نیز لایحه را تایید خواهد کرد.

سال ۱۹۹۴ در انفجاری مهیب و پرقدرت در خانه همیاری یهودیان در پایتخت آرژانتین، بیش از ۸۵ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

در تمام این مدت انگشت اتهام متوجه ایران و حزب الله لبنان بوده است، اگرچه ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

بهمن‌ماه سال جاری دولت آرژانتین اعلام کرد که در چارچوب توافق اخیر با ایران برای رسیدگی به پرونده آمیا، قرار است وزیر دفاع ایران و هفت چهره ایرانی دیگر که نام‌شان در این پرونده آمده است، در تهران به سوالات یک قاضی پاسخ بدهند.

دولت اسرائیل در هفته های گذشته از توافق بدست آمده میان آرژانتین و ایران ابراز خشم کرده و سفیر آرژانتین در تل آویو را به وزارت امور خارجه احضار کرده است.

یهودیان آرژانتین از هکتور تیمرمن وزیرخارجه کشورشان نیز که خود یهودی است، به شدت انتقاد کرده اند.

به گزارش شماره روز جمعه روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست»، آقای تیمرمن در دفاع از خود گفته است به خاطر سهمی که در دستیابی به این توافق داشته است، حق نیست که او را «خائن به یهودیت» بدانند، و گفت «همچنان به یهودیت پایبند هستم و تنها تلاش کرده‌ایم که این معضل را حل کنیم».

آرژانتین در هفته‌های گذشته بارها تاکید کرده است که از مقامات ارشد ایران که در مظان اتهام برنامه ریزی دراین انفجار تروریستی هستند، بازجویی خواهد شد.

تاکید آرژانتین بر بازجویی از متهمان در حالی مطرح می‌شود که رامین‌مهمان پرست گزارش‌های منتشر شده در این‌باره را نادرست خوانده است.
XS
SM
MD
LG