لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

انتشار نخستین آنونس فیلم «گذشته» اصغر فرهادی


برنیس بژو در فیلم «گذشته» اصغر فرهادی
برنیس بژو در فیلم «گذشته» اصغر فرهادی
با انتشار اولین تیزر تبلیغاتی و پوستر فیلم تازه اصغر فرهادی، گمانه‌زنی‌ها درباره چگونگی نمایش این فیلم در ایران آغاز شده است؛ فیلمی که ساخته تازه تنها فیلمساز اسکار گرفته سینمای ایران محسوب می‌شود و کنجکاوی‌های بسیاری برای تماشایش در محافل مختلف سینمایی داخل و خارج ایران وجود دارد.

این فیلم که «گذشته» نام دارد محصول سینمای فرانسه است و کمپانی معروف مرمنتوفیلمز تهیه آن را برعهده دارد. بِرِنیس بِژو و طاهر رحیم، دو بازیگر شناخته شده فرانسوی، در کنار علی مصفا بازیگران این فیلم هستند که داستانی درباره رابطه یک زوج جدا شده ایرانی و فرانسوی دارد.

پخش کننده فرانسوی فیلم «گذشته»، تاریخ اولین نمایش این فیلم را پانزدهم ماه مه، یعنی حدود یک ماه دیگر، همزمان با آغاز جشنواره معتبر فیلم کن در فرانسه اعلام کرده و با آن که هنوز فهرست نهایی فیلم‌های پذیرفته شده در این دوره جشنواره کن اعلام نشده، اعلام این تاریخ نشان می‌دهد سازندگان فیلم امیدوار به پذیرش و نمایش آن در معتبرترین جشنواره سینمایی جهان هستند.



در چنین شرایطی هفته گذشته علی سرتیپی، مدیرعامل شرکت فیلم ایران، پخش کننده فیلم قبلی آقای فرهادی در ایران خبر داد به دنبال ایجاد شرایط نمایش فیلم گذشته در ایران همزمان با اکران جهانی‌اش است.

آقای سرتیپی به خبرگزاری‌های ایران گفته است مذاکرات اولیه با مسئولان سینمایی را انجام داده و این فیلم با گرفتن پروانه نمایش خردادماه امسال با زیرنویس فارسی اکران خواهد شد.

با این‌حال انتشار این خبر با واکنش جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی، مواجه شده است . وی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته است که با فیلم آقای فرهادی مانند آثار دیگر برخورد خواهد شد و باید شورای پروانه نمایش آن را ببیند و نظر دهد.

با توجه به ساخت فیلم گذشته در فرانسه برخلاف آثار مرسوم سینمایی ایران این فیلم بدون گرفتن پروانه ساخت مراحل تولیدش انجام شده اما آقای شمقدری در اظهاراتش اشاره‌ای به این موضوع نکرده است.

در صورت تحقق اکران فیلم گذشته در ایران این فیلم قرار است خردادماه، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ایران بر پرده سینماها برود که این اتفاق عملا تکرار اتفاق مشابه دیگری برای فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی است که خردادماه سال ۸۸ و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بر روی پرده رفت.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG