لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

آغاز جشنواره فیلم برلین با اکران «استاد اعظم»


وونگ کار وای (وسط)، شیرین نشاط (چپ) و سوزان بیر از داوران این دوره از جشنواره فیلم برلین هستند.
وونگ کار وای (وسط)، شیرین نشاط (چپ) و سوزان بیر از داوران این دوره از جشنواره فیلم برلین هستند.
شصت و سومین جشنواره فیلم برلین، روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه با اکران فیلم «استاد اعظم» اثر «وونگ کار وای»، کارگردان هنگ کنگی کار خود را آغاز کرد. «استاد اعظم» زندگی پرماجرای بروس لی، اسطوره هنرهای رزمی، را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلم سینمایی «استاد اعظم» که در کشور چین با فروش بسیار خوبی در گیشه و استقبال منتقدان مواجه شده، در کانون توجه بسیاری از علاقمندان به هنر هفتم قرار گرفته است.

«استاد اعظم» با هنرنمایی «تونی لیونگ» و «ژانگ زییی»، روایتگر داستان «ییپ مان»، استاد اعظم افسانه‌ای هنرهای رزمی در طول تاریخ چند دهه کشور چین است. ییپ مان کسی است که بعدها تربیت بروس لی،‌ ستاره فقید سینمای هنرهای رزمی را بر عهده گرفت.

این فیلم که دارای مضمونی حماسی است و در ژانر فیلم هنرهای رزمی ساخته شده، چنان موفقیتی به دست آورده است که موجب برگزیدن وونگ کار وای، کارگردان این فیلم، به ریاست هیئت داوران جشنواره نیز شده است. وی در نظر دارد با استفاده از جشنواره برلین از این موقعیت برای عرضه جهانی فیلم خود استفاده کند.

«وونگ کار وای» که ۵۴ سال دارد در جریان گفت و گویی در حاشیه جشنواره ۱۱ روزه برلین اظهار کرد که از همان اول کار اطمینان داشته است که فیلمش فراتر از مرزهای چین با موفقیت روبرو خواهد شد.

کارگردان «استاد اعظم» همچنین افزود: «چیزی که در این فیلم وجود دارد جهانی است. درباره ارزش های خانوادگی و اصل شرافت است.»

داستان فیلم سینمایی «استاد اعظم» در جریان ناآرام‌ترین سال‌های تاریخ معاصر چین اتفاق می‌افتد که تهاجم دهه ۱۹۳۰ ژاپن به این کشور را نیز شامل می‌شود.

تولید این فیلم حدود یک دهه به طول انجامیده و برخی صحنه‌های آن چند بار فیلمبرداری شده است. دلیل این مدت زمان نسبتاً طولانی، آسیب دیدگی گاه به گاه بازیگران فیلم بود که بدون استفاده از بدل صحنه‌های بی بدیل مبارزه را در برابر دوربین خلق می‌کردند.

«تونی لیونگ» که در این فیلم نقش اصلی را ایفا می‌کند می‌گوید در سن ۴۶ سالگی کونگ فو را فراگرفته و برای بازی در فیلم چهار سال تمرین کرده و در جریان فیلمبرداری کار، دوبار دستش شکسته است.

با این حال بزرگترین چالش پیش روی «تونی لیونگ» برای بازی نه صحنه‌های پرحادثه آن که «گرفتن حالات ذهنی استاد اعظم بوده است».

این هنرپیشه رزمی کار می‌گوید: «بعد از چهار سال تلاش سخت و طاقت فرسا به این درک رسیدم که کونگ فو فقط تمرین و فنون رزمی نیست، بلکه یک بُعد معنوی در این ورزش وجود دارد که با کتاب خواندن و شنیدن نمی‌توانید آن را بیاموزید؛ حالتی است که کم کم با آزاد شدن ذهن از احساسات و تمناها به دست می‌آید. برای همین باید چهار سال تمرین می‌کردم.»

نمایش فیلم «استاد اعظم» در جشنواره برلین تحسین منتقدان را به همراه داشته است. منتقد نشریه «هالیوود ریپورتر» نوشته است: «این فیلم حاوی صحنه‌های رزمی مسحور کننده‌ای است که تا کنون بر روی پرده سینما به تصویر کشیده نشده است.»

مجله سینمایی «ورایتی» نیز در نگاهی به این فیلم، کارگردان اثر را ستوده و «استاد اعظم» را «فراتر از انتظارات» توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG