لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

روحانی ارشد حامی بشار اسد در دمشق کشته شد


محمد البوطی از حامیان بشار اسد بود و خطبه‌های جمعه‌اش به صورت هفتگی از تلویزیون دولتی سوریه پخش می‌شد.
محمد البوطی از حامیان بشار اسد بود و خطبه‌های جمعه‌اش به صورت هفتگی از تلویزیون دولتی سوریه پخش می‌شد.
در اثر یک بمب‌گذاری انتحاری در مسجدی در مرکز دمشق که اول فروردین رخ داد، یکی از روحانیان ارشد سنی که از حامیان نامی بشار اسد به شمار می‌رفت، به همراه بیش از ۴۰ تن دیگر کشته شد.

به گزارش رویترز، انفجار روز پنجشنبه، اول فروردین، زمانی که شیخ محمد البوطی در مسجد «ایمان» مشغول به برگزاری کلاس دینی خود بود، یک بمب‌گذار انتحاری خود را درون مسجد منفجر کرد. وزیر بهداشت سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این انفجار ۴۲ کشته و ۸۴ زخمی بر جای گذاشته است.

ائتلاف ملی سوریه، گروه بزرگ مخالفان بشار اسد، و شاخه نظامی آن، ارتش آزاد سوریه، اعلام کرده‌اند که در این انفجار دست نداشته اند، با این‌حال تلویزیون سوریه این انفجار را به «تروریست‌ها» نسبت داده است، واژه‌ای که دولت سوریه برای خطاب کردن مخالفانش به کار می‌برد.

شیخ محمد البوطی ۸۴ ساله که خطبه‌های جمعه‌اش هر هفته از تلویزیون سوریه پخش می‌شد، در دو سال اخیر همواره به حمایت از بشار اسد پرداخته و با سخنرانی‌های تند خود بر مخالفان دولت سوریه تاخته بود.

وی که در یکی از سخنرانی‌های تلویزیونی خود مخالفان بشار اسد را «تفاله» خطاب کرده بود، از مردم سوریه خواسته بود که به جمع حامیان مسلح بشار اسد بپیوندند.

انفجار روز پنجشنبه در حالی رخ داده است که پایتخت سوریه تا کنون چندین بار شاهد انفجارهایی بوده است که مکان‌های دولتی و حامیان بشار اسد را هدف قرار داده‌اند.

۲۸ تیرماه سال گذشته انفجار بمبی در نزدیکی دفاتر حزب حاکم بعث و در زمان برگزاری جلسه‌ای دولتی، منجر به مرگ چهار مقام ارشد از جمله وزیر دفاع سوریه و همچنین شوهر خواهر بشار اسد شد.

ماه اسفند نیز انفجار یک ماشین بمب‌گذاری شده در همین منطقه و در نزدیکی دفاتر حزب حاکم بعث، دستکم ۵۳ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت.

ناآرامی‌های سوریه از دو سال پیش آغاز شده است. مخالفان بشار اسد خواستار کناره‌گیری وی از قدرت هستند و این در حالی است که آقای اسد بارها تأکید کرده است که حاضر به ترک قدرت نخواهد شد.

جنگ داخلی سوریه تا کنون بیش از ۷۰ هزار کشته بر جای گذاشته و به فرار بیش از یک میلیون تن از این کشور انجامیده است.
XS
SM
MD
LG