لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

«قیمت انواع مواد غذایی در ایران ۱۹ تا ۷۸ درصد جهش داشته است»


بانک مرکزی در گزارشی از افزایش ۱۹ تا ۷۸ درصدی قیمت مواد غذایی در ایران خبر داده است. در گزارش این بانک اعلام شده که قیمت گوشت قرمز و سبزی‌های تازه نسبت به سال گذشته، به ترتیب ۳۹ و ۷۸.۶ درصد جهش داشته است.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه، ۱۵ خرداد، گزارش داد که بانک مرکزی ایران گزارشی از قیمت متوسط مواد غذایی منتشر و قیمت این اجناس را با بهای آن‌ها در سال گذشته مقایسه کرده است. بر اساس این گزارش، به جز یک مورد، قیمت انواع مواد غذایی در ایران نسبت به سال گذشته افزایش یافته اند.

طبق این جدول، قیمت گوشت قرمز در هفته جاری نسبت به بهای آن در هفته مشابه سال گذشته ۳۹ درصد بالا رفته است. بهای گوشت مرغ نیز نسبت به سال گذشته ۵۷.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

گوشت گاو و گوساله در هفته جاری کیلویی حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان و هر کیلو گوشت مرغ نیز حدود پنج هزار تومان به فروش رفته است.

بانک مرکزی ایران می‌گوید که قیمت لبنیات نیز در این هفته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴.۴ درصد و حبوبات نیز ۵۴ درصدافزایش داشته است.

میوه‌های تازه نسبت به سال گذشته ۲۷.۸ درصد جهش قیمت داشته‌اند که در این میان، گوجه‌سبز با ۹۷.۸ درصد افزایش قیمت و رسیدن به رقم هر کیلو چهار هزار و ۹۸۰ تومان، صدرنشین این فهرست است.

بر طبق این جدول، بیشترین افزایش قیمت در سال جاری متعلق به سبزی‌های تازه بوده است که نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۷۸.۶ درصد رشد داشته است. در این جدول آمده است که سبزی‌های برگی نسبت به سال گذشته، ۱۴۳.۲ درصد جهش قیمت داشته است.

بانک مرکزی در گزارش خود از افزایش ۴۰.۴ درصدی قیمت چای، ۲۲.۷ درصدی قیمت برنج، ۲۳.۲ درصدی قیمت روغن نباتی و ۱۹.۲ درصدی قیمت قند و شکر خبر داده است.

این بانک همچنین اعلام کرده است که در این میان، تنها کالایی که نسبت به سال گذشته کاهش قیمت داشته، تخم مرغ است که در هفته جاری با ۲۶.۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن به شانه‌ای چهار هزار و چهل تومان رسیده است.

بانک مرکزی اوایل فروردین‌ماه اعلام کرد که نرخ تورم در سال ۱۳۹۰ با ۹.۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته، به ۲۱.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و منابع غیر رسمی میزان تورم در ایران را بیش از نرخ رسمی می دانند.

به دنبال اعلام آخرین نرخ تورم از سوی بانک مرکزی، آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در قم، و غلامرضا مصباحی مقدم، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، نسبت به صحت این رقم ابراز تردید کرده و نرخ تورم را بیشتر ارزیابی کردند.

از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در ایران موج انتقادها از نحوه اجرای این قانون بالا گرفته است و به گفته نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی، این طرح به افزایش گرانی و تورم دامن زده است.
XS
SM
MD
LG