لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

«افزایش قیمت مرغ و احتمال حذف ارز مرجع برای برنج و گوشت»


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
گزارش‌ها حاکی است که هر کیلو مرغ در بازار تهران روز یکشنبه، هشتم بهمن‌ماه، «پنج هزار و ۶۰۰ تومان» و در خراسان شمالی تا «شش هزار تومان» عرضه شده است. در عین حال رئیس مجمع واردات می‌گوید ارز مرجع برای برنج و گوشت حذف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز یکشنبه در بازار تهران هر کیلوگرم مرغ گوشتی با «۷۰۰ تومان افزایش قیمت» نسبت به چند روز گذشته، «پنج هزار و ۶۰۰ تومان» عرضه شده است. در عین حال قیمت هر کیلوگرم در این روز در میادین نیز «پنج هزار و ۴۰۰ تومان» بوده است.

محمد یوسفی، رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌و‌گو با فارس این افزایش قیمت را مقطعی دانسته و گفته است که دلیل اصلی این افزایش قیمت، «بالا بودن قیمت سایر محصولات پروتئینی» است که موجب شده است تقاضای مردم برای مرغ بالا رود.

این در حالی است که معاون وزیر بازرگانی در توسعه بازرگانی داخلی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است که «تقاضای جدیدی به وجود نیامده» که موجب گران شدن قیمت مرغ شود. وی افزوده است که در خراسان شمالی هر کیلو مرغ تا «شش هزار تومان» عرضه شده است.

حسن مرادی با اشاره به طرح انتزاع محصولات کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و واگذاری آن به وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: «اصلی‌ترین عامل ایجاد تلاطم در بازار مرغ این است که برخی به دنبال آن هستند که از بلاتکلیفی دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در مورد تنظیم بازار سوء استفاده کنند.»

طرح یک فوریتی انتزاع محصولات کشاورزی از وزارت صنعت به وزارت جهاد کشاورزی هفته گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. به گفته ایرنا این طرح آذرماه سال ۹۰ از سوی نمایندگان مطرح شده و دولت آن زمان مخالفت خود با این طرح را اعلام کرده بود.

طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت مرغ از شهریور ۸۹ تا شهریور ۹۱ از «سه هزار و ۱۵۰» تومان به «پنج هزار» تومان رسید که البته تابستان سال ۹۱ در یک برهه قیمت مرغ در بازار ایران به شدت افزایش یافت و در برخی استان‌ها تا کیلویی ۹۰۰۰ تومان به فروش رفت.

رئیس مجمع واردات: ارز مرجع برای برنج و گوشت حذف می‌شود

در عین حال رئیس مجمع واردات در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از حذف ارز مرجع، ارز یک هزار و ۲۲۶ تومانی، برای واردات برنج و گوشت خبر داده است.

محمدحسین برخوردار روز یکشنبه با اظهار این که مذاکرات نهایی برای اختصاص ارز صادراتی برای واردات برنج و گوش انجام شده است، گفت «این موضوع در مراحل نهایی به سر می‌برد» و افزود از این پس قیمت این اقلام «قطعا متفاوت می‌شود».

به گفته آقای برخوردار طبق مذاکرات مقرر شده است تا تجار برای «گروه‌های کالایی اولویت دو، برنج و گوشت» از ارز مبادله‌ای استفاده کنند.

بر این اساس پس از نهایی شدن این تغییرات، واردات برنج و گوشت با ارز مبادله‌ای که حول و حوش دو هزار و ۵۰۰ تومان است، صورت خواهد گرفت.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور نیز به خبرگزاری مهر گفته است که تا کنون مکاتبه‌ای از سوی بانک مرکزی با این مرکز صورت نگرفته و بر این اساس، «برنج کماکان ارز مرجع می‌گیرد».

پاییز سال ۹۱، مرکز مبادلات ارزی ایران به منظور کنترل نوسانات و کاهش قیمت ارز، کالاها را به ۱۰ اولویت تقسیم بندی کرد. از آن زمان واردات کالاهای اولویت‌های اول و دوم با نرخ ارز مرجع و ارز مورد نیاز واردات کالاهای اولویت‌های سوم تا هشتم با نرخ مرکز مبادلات ارزی ایران تامین می‌شود.

واردات سایر کالاها نیز با تامین ارز از بازار به نرخ بازار آزاد انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG