لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

«خودداری» چین از همکاری درخط لوله صادرات گاز ایران


یک روز پس از کنار گذاشته شدن چین از پروژه توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران، آزادگان جنوبی، پکن یک قرارداد نفتی با امارات امضا کرد. پایگاه خبری تریبون پاکستان گزارش داده است که چین از شرکت در پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به شرق نیز خودداری کرده است.

چین پیشتر ابراز تمایل کرده بود که در خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، موسوم به خط لوله صلح، سرمایه‌گذاری کند و گزینه واردات گاز ایران از این مسیر را نیز مد نظر داشت. با این‌حال اکنون چین در نظر دارد با پروژه رقیب خط لوله صلح٬ یعنی پروژه انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هند٬ همکاری کند.

خط لوله ترکمنستان- افغانستان- پاکستان-هند، موسوم به «تاپی»٬ قرار است روزانه ۳۸ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان را به کشورهای یاد شده منتقل کند.

یک منبع آگاه روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت به «تریبون» پاکستان گفته است که چین در حال ارزیابی احداث یک خط لوله از بندر گوادر منطقه بلوچستان پاکستان به چین است تا رسما وارد کشورهای دریافت کننده گاز از خط لوله تاپی گردد.

این گزارش در ادامه با استناد به گفته‌های یک مقام دولتی پاکستان می‌نویسد که بنگلادش نیز تماس‌هایی با ترکمنستان انجام داده و به همراه چین منتظر حل مشکلات پروژه تاپی هستند تا وارد این پروژه شوند.

این مقام رسمی که نامی از وی برده نشده به تریبون پاکستان گفته است که «به محض اینکه ترکمنستان و شرکت‌های آمریکایی (شورون و اکسون موبیل) توافق مربوط به حق و حقوق اکتشاف گاز را نهایی کنند، چین و بنگلادش به صورت رسمی در گفت‌وگوهایی برای مشارکت در این خط لوله وارد خواهند شد».

بر اساس این گزارش، چین قبلا مایل بود که وارد پروژه خط لوله صلح شود، اما در نهایت چشم‌انداز این پروژه را به خاطر «تحریم‌های آمریکا و نفوذ یک کشور عربی» تاریک و مبهم ارزیابی کرده است.

این گزارش اشاره‌ای به نام این کشور عربی نکرده است، اما عربستان که به شدت مخالف برنامه هسته‌ای ایران و نفوذ این کشور در منطقه است، بهمن ماه ۹۲ یک وام ۱٫۵ میلیارد دلاری به پاکستان داد.

خبرگزاری رویترز ۱۳ مارس (۲۲ اسفندماه) گزارش داد که عربستان برای جلوگیری از افت ارزش پول ملی پاکستان و همچنین کمک به اقتصاد این کشور٬ قول اهدای وام سه میلیارد دلاری را به مقامات اسلام‌آباد داده است و تا ماه فوریه (اواسط بهمن‌ماه تا اواسط اسفند) نیمی از مبلغ یاد شده را تحویل داده است.

قرار است وزرای نفت چهار کشور عضو پروژه تاپی اواسط ماه مه با یکدیگر دیدار کنند. این کشورها قبلا قرارداد احداث خط لوله تاپی را امضا کرده‌اند، اما هنوز مذاکرات پیرامون فرمول تعیین قیمت گاز ادامه دارد.

آمریکا و بانک توسعه اسلامی حامی اصلی پروژه تاپی هستند.

چین و همسایه‌های عرب ایران

شرکت ملی نفت چین٬ سی‌ان‌پی‌سی‌ان٬ همچنین یک روز بعد از لغو قرارداد نفتی آزادگان جنوبی توسط وزارت نفت ایران به خاطر تاخیر پنج ساله در عملیاتی کردن قرارداد، بلافاصله یک قرارداد عظیم نفتی با امارات امضا کرد و قرار است ۶۰ درصد هزینه پروژه توسعه یک میدان دریایی در نزدیکی ابوظبی را برعهده بگیرد.

روزنامه چینی «دیلی چاینا» مهرماه سال گذشته از عزم چین برای مشارکت در چندین پروژه امارات به ارزش ۱۰ میلیارد دلار خبر داده بود. قرار است نیمی از سرمایه این پروژه‌ها توسط چین تامین شود.

لغو قرارداد ۲٫۵ میلیارد دلاری ایران و چین در میدان آزادگان که میان ایران و عراق مشترک است در حالی صورت گرفته است که روزنامه نیویورک تایمز خرداد سال گذشته گزارش داد که چینی‌ها سالانه بیش از دو میلیارد دلار در عراق سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت سی‌ان‌پی‌سی پاییز سال گذشته توانست قرارداد توسعه میدان «قرنه غربی یک» عراق را به همراه شرکت اکسون موبیل آمریکا امضا کند. ارزش این قرارداد ۵۰ میلیارد دلار است و سهم چین ۶۰ درصد است.

همچنین، شبکه تلویزیونی «راشا تودی» روسیه شهریور ماه سال گذشته گزارش داد که شرکت ملی نفت چین در حال مذاکره با شرکت لوک اویل روسیه برای گرفتن سهم در پروژه «قرنه غربی دو» به ارزش ۳۰ میلیارد دلار است.

عراق از این دو پروژه مجموعا روزانه ۹۸۰ هزار بشکه تولید نفت خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG