لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

مقام اطلاعاتی آمریکا: قصد القاعده سوریه برای حمله به اهداف آمریکایی


جیمز کلپر٬ مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا
جیمز کلپر٬ مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا
یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا می‌گوید شبه‌نظامیان سوری مرتبط با القاعده در حال تربیت جنگجویانی از اروپا و خاورمیانه هستند و قصد دارند حملاتی را علیه ایالات متحده انجام دهند.

به گزارش آسوشیتد پرس٬ جیمز کلَپِر٬ مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا روز چهارشنبه٬ ۹ بهمن‌ماه به کنگره این کشور گفت که گروه‌های شبه‌نظامی سوری مرتبط با القاعده٬ آموزش‌های نظامی به شبه‌نظامیان غیر سوری را در کمپ‌های خود آغاز کرده‌اند تا این شبه‌نظامیان پس از آموزش٬ برای انجام عملیات به کشورهای خود بازگردند.

وی در این زمینه از جمله به گروه شبه‌نظامی «جبهه النصره» اشاره کرد و گفت این گروه خواهان انجام حملاتی علیه ایالات متحده است. آقای کلپر در این خصوص توضیح بیشتری ارائه نکرد.

به نوشته آسوشیتد پرس شبه‌نظامیان افراطی حاضر در سوریه عمدتا به دو گروه اصلی تعلق دارند٬ «دولت اسلامی عراق و شام» و «جبهه النصره». هر دوی این گروه با القاعده مرتبط هستند.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا شبه‌نظامیان سوری را از گروه‌های نوظهوری دانست که به گروه گسترده شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده پیوسته‌اند.

به گفته آقای کلپر از بین حدود «۷۵ هزار تا ۱۱۰ هزار شورشی» حاضر در سوریه که علیه نظام بشار اسد می‌جنگند٬ حدود «۲۶ هزار تن» شبه‌نظامی افراطی و حدود «هفت هزار تن» نیروها خارجی‌ای هستند که از ۵۰ کشور جهان از جمله کشورهای اروپایی به سوریه رفته‌اند.

بر اساس تخمین‌های دولت آمریکا حدود «هزار و دویست تا هزار و هفتصد تن» از نیروهای خارجی حاضر در سوریه از کشورهای اروپایی به قصد همراهی با شورشیان به سوریه سفر کرده‌اند.

وزارت خارجه ایالات متحده تاکنون آمار دقیقی از تعداد نیروهای آمریکایی‌ای که به قصد مبارزه با شبه‌نظامیان افراطی راهی سوریه شده‌اند٬ ارائه نکرده است.

مخالفان حکومت بشار اسد٬ خواهان کناره‌گیری او از قدرت هستند که در این میان درگیری مسلحانه شماری از این مخالفان با نیروهای حامی حکومت٬ به ناآرامی‌های این کشور دامن زده است.

به گزارش سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق بشر از اوایل سال ۲۰۱۱ که ناآرامی‌ها سوریه را فراگرفت تا کنون٬ دستکم ۱۳۰هزار نفر کشته و ميليون‌ها نفر مجبور به ترک خانه و محل زندگی خود شده‌اند.
XS
SM
MD
LG