لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

ثبت احوال ایران: زنان ۲۵ تا ۲۹ سال بیشترین متقاضی طلاق هستند


سازمان ثبت احوال ایران اعلام کرد که در سال ۹۰ آمار طلاق با «۴.۱ درصد افزایش» نسبت به سال قبل به «۱۴۳ هزار مورد» رسیده است. به گفته این سازمان، زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله بیشترین متقاضی طلاق هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال، در سال ۹۰ «۱۴۲ هزار و ۸۴۱ مورد طلاق» به ثبت رسیده است که در این میان بیشترین آمار طلاق میان هر دو گروه زنان و مردان، مربوط به افراد سنین ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است.

این سازمان تأکید کرده است که این آمار نشان‌دهنده افزایش «۴.۱ درصدی» آمار طلاق در ایران نسبت به سال ۱۳۸۹ است.

بر مبنای این آمار همچنین بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده مربوط به مردان ترکیب سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است که با زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله ازدواج کرده‌اند.

سازمان ثبت احوال در عین خبر داده است که در سال ۹۰ شمسی «۸۷۴ هزار و ۷۹۲ مورد ازدواج» به ثبت رسیده است که به گفته این سازمان نشان‌دهنده رشد ۱.۷ درصدی آمار ازدواج نسبت به سال پیش از آن است.

طبق آمارها، بیشترین ازدواج‌های ثبت شده میان زنان و مردان مربوط به اشخاصی در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال بوده است و همچنین بیشترین ترکیب ازدواج نیز به ازدواج مردان ۲۰ تا ۲۴ ساله با زنان ۱۵ تا ۱۹ سال تعلق داشته است.

با استناد به آمار سازمان ثبت احوال می‌توان گفت که در سال ۱۳۹۰ در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج، حدودا ۱۶ مورد طلاق به ثبت رسیده است.

این آمار در حالی منتشر شده است که آذرماه سال گذشته روزنامه «شرق» از ثبت «روزانه ۵۰۰ طلاق توافقی» در ایران خبر داد و اعلام کرد که در طول یک ماه «حدود ۱۲ هزار پرونده طلاق توافقی» در دستگاه قضایی ایران به ثبت رسیده است.

این روزنامه نوشته بود که بر اساس آمارهای رسمی، «۸۰ درصد» افرادی که درخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارائه می‌کنند، زنان هستند و توضیح داد که «۴۰ درصد این زنان، افرادی هستند که یا در دوران عقد به سر می‌برند یا سابقه کمتر از سه سال زندگی مشترک را دارند».

رشد «۱.۴ درصدی» زاد و ولد در در سال ۱۳۹۰

سازمان ثبت احوال ایران در عین حال گزارش داده که در سال گذشته «یک میلیون و ۳۸۲ هزار و ۲۲۹ مورد» تولد به ثبت رسیده است که نشانگر رشد ۱.۴ درصدی میزان زاد و ولد نسبت به سال پیش از آن است.

بر اساس این آمار بیشترین موارد تولد مربوط به مناطق شهری بوده است و در مقابل هر ولادت روستایی، «۳.۷ ولادت شهری» به ثبت رسیده است.

طبق این آمار، در سال ۹۰ در مقابل تولد صد دختر، «۱۰۵.۱ فرزند پسر» متولد شده است.

اگرچه ثبت احوال از افزایش درصد زاد و ولد در سال ۹۰ خبر داده است ولی آمارهای منتشر شده در ایران، حاکی از کاهش رشد جمعیت از اوایل انقلاب تا کنون است.

در همین خصوص وزارت بهداشت اواخر بهمن‌ماه سال ۹۰ نسبت به «کاهش سریع رشد جمعیت» در ایران هشدار داده بود.

همان زمان معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد که «رقم ۶.۵ فرزند در اوایل انقلاب» به تدریج به «۱.۸ فرزند» در سال‌های اخیر رسیده است و تأکید کرد که متوسط «۲.۱ فرزند» در جامعه، جمعیت کشور را ثابت نگاه می‌دارد.

فروردین‌ماه سال جاری مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت نیز با اشاره به کاهش نرخ باروری و جمعیت هشدار داد که چنانچه این روند ادامه پیدا کند، تا ۴۰ سال آینده، ۲۱ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.

در همین خصوص، اردیبهشت‌ماه سال جاری شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرد که جلوگیری از کاهش نرخ باروری و افزایش متناسب آن با آموزه‌های اسلامی در دستور کار این شورا قرار گرفته است.

برخی کارشناسان، مشکلات اقتصادی در ایران را در کاهش رشد جمعیت موثر می‌دانند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران از جمله حامیان افزایش جمعیت در ایران هستند.

علی خامنه‌ای مرداد‌ماه سال ۹۰ با تأکید بر این‌ که ایران ظرفیت داشتن جمعیت ۱۵۰ میلیونی را دارد گفت: «من معتقد به کثرت جمعیتم. هر اقدام و تدبیری که می‌خواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد».

پیشتر محمود احمدی‌نژاد نیز با انتقاد از سیاست «دو بچه کافی است» گفته بود: «چرا قانون می‌گذاريد و می‌گوييد که نبايد دو بچه بيشتر شود، اين تفکر مادی است که فکر می‌کنند روزی را آنها می‌دهند، روزی را خدا می‌دهد... شعار دو فرزند کافی است را غربی‌ها داده‌اند، ولی امروز می‌بينيد که چه اتفاقی برای آنها افتاده است. رشد جمعيت آنها منفی شده و مجبور شده‌اند جمعيت وارد کنند».

مرکز آمار جمهوری اسلامی شمار جمعیت ایران را در پایان سال ۱۳۸۹، کمی بیش از هفتاد و پنج میلیون نفر ارزیابی کرده بود، حال آن که بر پایه محاسبات «انستیتوی ملی مطالعات جمعیتی» فرانسه، شمار ایرانیان در نیمه سال ۲۰۱۱ به هفتاد و هشت میلیون نفر رسیده است.
XS
SM
MD
LG