لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

دریچه: عفو «ده‌ها» زندانی سیاسی به مناسبت عید فطر


در حالی که هفته گذشته دادستان عمومی تهران از عفو «۱۳۰ تن» از زندانیان سیاسی خبر داده بود، خبرها از ایران حاکی است که در روزهای اخیر ده‌ها زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، از جمله تعدادی روزنامه نگار و وب نگار، به مناسبت عید فطر آزاد شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز خرسندی نسبت به آزادی این زندانیان، خواستار آزادی تمام روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی شده است.


برنامه هفتگی دریچه
please wait

No media source currently available

0:00 0:15:00 0:00
لینک مستقیم


رضا معینی، مسئول بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز در این‌باره می‌گوید:

«بدون شك آزادی هر وب نگار و روزنامه‌نگاری براي ما خرسند كننده است. در اين رابطه و با اين اطلاعيه، ضمن ابراز خرسندی روی دو نكته تاكيد كرده‌ايم. اول اين‌كه سازمان گزارشگران بدون مرز بر اين باور است كه اين روزنامه نگاران هيچ جرمی مرتكب نشده بودند كه به خاطر آن از آزادی محروم شوند. آزادی بيان و ابراز عقيده حق همه انسان‌ها است.»

رضا معینی می‌افزاید: «درعين حال اين نوع دستگيری‌های خودسرانه و دادگاه‌هايی كه اين وب‌نگاران و روزنامه‌نگاران را به زندان محكوم كرده است از نظر ما غيرقانونی و ناعادلانه بوده است. به همين دليل ضمن ابراز خوشحالی، خواست ما آزادی بدون قيد و شرط همه وب‌نگاران و روزنامه‌نگاران زندانی است.»


چند روز پیش از آزادی این زندانیان برای ۱۴ تن از زندانیان سیاسی حکم شلاق اجرا شد.

این افراد از بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بودند و اتهام هایشان اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور عنوان شده است.

البته برخی از این زندانیان که حکم شلاقشان جاری شده طی روزهای اخیرآزاد شده‌اند، اما خانواده این زندانیان سیاسی می‌گویند اجرای حکم شلاق همزمان با شب‌های قدر در ماه رمضان برایشان تعجب آور بوده، چرا که در این روزها انتظارشان از مسئولان «برخوردی همراه با عطوفت و رافت اسلامی» بوده است.

فرزانه میرزاوند، همسر سیامک قادری روزنامه‌نگاری که حکم شلاقش اجرا شده، دراین‌باره می‌گوید:

«وقتی با همسرم ملاقات داشتم به من گفت كه حكم شلاق برايش جاري شده است. من كه نگران بودم پرسيدم كسی آسيب نديده است؟ او در جواب گفت فقط به يكی از بچه ها جراحت وارد و حكمش سخت اجرا شده است ولی برای بقيه نمادين اجرا شده است.»

خانم میرزاوند درباره نمادین بودن اجرای حکم شلاق همسرش می‌گوید:


«از اين جهت نمادين كه همسرم می‌گفت خيلی آرام شلاق را بلند كرده و آرام ضربه را می‌زدند. البته من دقيقا نمی‌دانم كه همسرم به خاطر نگرانی من اين حرف را زد يا نه.»

×××××

خانواده غلامرضا خسروی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، می‌گویند حکم وی برای اجرا به دایره اجرای احکام زندان اوین رفته اما هنوز به خود او و وکیل مدافعش ابلاغ نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای که طی روزهای اخیر منتشر کرده، نوشته است که حکم اعدام آقای خسروی قرار است در شهریورماه اجرا شود و این درحالی است که در پرونده او ابهاماتی وجود دارد.

آقای خسروی به محاربه از طریق ارتباط با سازمان مجاهدین خلق متهم شده است.

دروری دایک مسئول و سخنگوی بخش ایران در سازمان عفو بین‌الملل درباره اتهام و روند دادرسی غلامرضا خسروی این طور می‌گوید:

« ما در سازمان عفو بين‌الملل نگران اين هستيم كه حكم اعدام به اتهام محاربه حدود سه هفته ديگر اجرا می‌شود. پرونده غلامرضا خسروی خيلی پيچيده است و نمونه‌ای از بی‌عدالتی نظام قضایی حاكم بر ايران به شمار می‌رود. او را چند بار محاكمه كرده‌اند و پرونده‌اش به ديوان عالی هم رفته است و دو بار ديوان عالی حكم اعدامش را رد كرده، ولی سرانجام این حکم تأیید شده است.»

آقای دایک همچنین می‌گوید: «متاسفانه اطلاعات ما در اين مورد كم است ولی بنابر اخباری كه دريافت كرده‌ايم محكوميت فعلی او مربوط به حمايت مالی او از ايستگاه تلويزيون سيمای آزادی، متعلق به مجاهدين، است و به همين دليل اتهام محاربه به او وارد شده است.»

دروری دایک افزوده است: «البته اتهام محاربه بسيار مبهم است و بارها سازمان عفو بين‌الملل و ديده‌بان حقوق بشر و ساير نهادهای حقوق بشری خواسته‌اند اتهامات مبهمی مانند محاربه لغو شوند.»


×××××

هفته گذشته ابوالفضل قدیانی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، از بیمارستان به زندان اوین منتقل شد.

بازگشت وی به زندانی در حالی صورت گرفته است که همسر این زندانی سیاسی، آقای قدیانی، به توصیه کمیسیون پزشکی، برای انجام معاینات و ادامه معالجاتش دست کم به چهار ماه مرخصی استعلاجی نیاز دارد.

آقای قدیانی به گفته خانواده‌اش حدود دو هفته پیش در زندان مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفت و پس از آن به بیمارستان منتقل شد.

ابوالفضل قدیانی ۶۸ ساله تاکنون در سه پرونده مجزا به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری جمعاً به تحمل پنج سال زندان محکوم شده و با وجود بیماری قلبی از حدود دوسال پیش زندانی است.

زهرا رحیمی همسر ابوالفضل قدیانی درباره وضعیت همسرش می گوید:

« دكتر معتقد است كه همسرم اصلا نبايد در محيط استرس‌زا باشد. دكتر گفته است او بايد هميشه درحالت آماده باش برای آمدن به بيمارستان باشد... همسرم با توجه به وضعيت جسمی‌اش حتما بايد در مرخصی به سر برد كه بتواند درمانش را كامل كند. شرايط او طوری نيست كه بتواند در زندان بماند.»

×××××

صالح مرادی و کسری نوری، دو تن از دراویش گنابادی زندانی در زندان عادل آباد شیراز هفته پیش به علت درد و ناراحتی کلیه به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش وب سایت مجذوبان نور، پایگاه اطلاع رسانی دراویش گنابادی، انتقال این دو زندانی به بیمارستان در پی اعتراض و دیدار خانواده‌هایشان با مدیرکل زندان مرکزی شیراز صورت گرفته است.

به گزارش وب سایت مجذوبان نور، همچنین محمد علی شمشیرزن، یکی دیگر از دراویش گنابادی که از سه ماه پیش در زندان عادل آباد شیراز به سر می‌برد، حال جسمی نامناسبی دارد.

بنا بر این گزارش او دچار عفونت ریه و مشکلات تنفسی شده و پیگیری خانواده‌اش برای انتقال او به بیمارستان تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

×××××

جامعه جهانی بهائی، هفته پیش با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بازداشت و آزار بهائیان در شهر سمنان هشدار داد و از جامعه جهانی خواست نقض حقوق بهائیان توسط حکومت ایران را محکوم کنند.

در این بیانیه آمده که در دوسه سال اخیر «حداقل ۳۰ بهائی» در سمنان بازداشت شده‌اند و تعدادی از آنها برای گذراندن احکامشان در زندان به سر می‌برند.

پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه جهانی بهائی بیشتر در این باره می‌گويد:

«تعداد زيادی از بهائيان ايران در سمنان زندگی می‌كنند و افرادی هستند كه به شدت به دين خود اعتقاد دارند. بهائيان سمنان از هر نظر تحت مضيقه بوده‌اند و تعداد دستگيری‌ها بيشتر شده است و اكنون يك خانواده بهائی را دستگير كرده‌اند كه اصلا معلوم نيست تكليف فرزندشان چه می‌شود.»

خانم ثابتی می‌افزاید:‌ «اقدام به آتش كشيدن خانه‌ها و مغازه‌ها و ندادن جواز كار به بهائيان مشكلاتی ايجاد كرده است كه از هر نظر بر جامعه بهائی فشار می‌آورد. در حال حاضر نگرانی جامعه بهائی اين است كه تبليغات ضد بهائی توسط سازمان‌های دولتی و غير دولتی عواقب وخيمی براي بهائيان داشته باشد.»

×××××

و دیگر این که حسن طاهری، فرزند آیت الله جلال طاهری، امام جمعه پیشین اصفهان به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر در دادگاه انقلاب تهران به تحمل چهار سال زندان و ۱۰ سال تبعید به شهرستان زابل محکوم شده است.

همچنین بنا بر گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز محمدرضا عالی پیام، شاعر و وبلاگ نویس نیز روز ۲۴ مردادماه توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شده است.

از علت و محل بازداشت او هنوز هیچ اطلاعی در دست نیست اما برخی گزارش‌ها حاکی است که او به دلیل انتشار مطالب و اشعار انتقادی‌اش به حکومت ایران بازداشت شده است.

در عین حال برای سه تن از اعضای کمیته هماهنگی دفاع از حقوق کارگران، در دادگاه انقلاب کرج حکم زندان صادر شد.

در این خصوص علیرضا عسگری به یک سال حبس تعزیری و ریحانه انصاری و جلیل محمدی هرکدام به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده‌اند. اتهام این افراد تشکیل و عضویت در گروه به گفته دادستان «غیرقانونی» کمیته هماهنگی دفاع از حقوق کارگران عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG