لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

«نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران احساس دل‌شکستگی می‌کنیم»


دروری دایک: در مورد برنامه هسته‌ای ایران و مسائل بین‌المللی گفت‌و‌گوهایی صورت گرفته است ولی درباره حقوق بشر نه.
دروری دایک: در مورد برنامه هسته‌ای ایران و مسائل بین‌المللی گفت‌و‌گوهایی صورت گرفته است ولی درباره حقوق بشر نه.
عفو بین‌الملل چهارم آذرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که علیرغم وعده‌های حسن روحانی در زمان رقابت‌های انتخاباتی در مورد رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران٬ این مسئله در اولویت اصلی قرار نگرفته است.

این سازمان که مقر آن در بریتانیا است از حسن روحانی خواسته‌ است تا به وعده‌های حقوق بشری خود عمل کند.

دروری دایک، سخنگو و مسئول بخش ایران در سازمان عفو بین‌الملل در گفت‌و‌گو با رادیو فردا هدف از انتشار این بیانیه را این‌گونه توضیح داده است:
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:53 0:00
لینک مستقیم
دروری دایک: هدف از بیانیه سازمان عفو بین‌الملل درباره عملکرد صد روزه دولت آقای روحانی در ایران٬ اظهار نوعی دل‌شکستگی است درباره وضعیت حقوق بشر در کشور. وقتی به وضعیت کلی کشور نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در مورد برنامه هسته‌ای و مسائل بین‌المللی گفت‌و‌گوهایی صورت گرفته است ولی درباره حقوق بشر نه. باید دوباره راجع به وضعیت حقوق بشر در ایران فکر بشود.

مجمع عمومی سازمان ملل اخیرا (۲۸ آبان‌ماه) در نیویورک با با رای اکثریت قطعنامه‌ای درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را به امضا رساند و در ماه فوریه یا مارس ۲۰۱۴ در ژنو هم شورای حقوق بشر درباره جایگاه گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران تصمیم‌گیری می‌کند که فکر می‌کنم این دو مسئله خیلی اهمیت دارد.

هدف اصلی ما این است که آقایان لطف کنند و بحران حقوق بشری کشور را فراموش نکنند. ما این را دوست نداریم. دراین صد روز که گذشت٬ کل دنیا راجع به برنامه هسته‌ای در ژنو گفت‌و‌گو می‌کردند و گزارش صادر می‌کردند. ما نگران این هستیم که وضعیت عبدالفتاح سلطانی٬ وکیل حقوق بشری٬ وضعیت رضا شهابی٬ فعال سندیکایی و بقیه افراد فراموش شود.

در بیانیه‌ سازمان عفو بین‌الملل آورده‌اید که به رغم گفته‌های آقای روحانی در کمپین انتخاباتی‌اش درباره آزادی مطبوعات٬ همچنان روزنامه‌نگاران بازداشت می‌شوند. به روزنامه بهار و علی‌اصغر غروی٬ نویسنده مقاله‌ای٬ در این روزنامه اشاره کرده‌اید و همچنان به مسائل دیگری که آن‌ها را جزو قول‌های انتخاباتی آقای روحانی بر شمرده‌اید.

آقای روحانی در چارچوب کمپینش بسیار راجع به حقوق شهروندی صحبت کرد٬ اما همان حقوق شهروندی در مورد شهروندانی چون میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد رعایت نمی‌شود. در ایران افراد پس از محاکمه‌های ناعادلانه اعدام می‌شوند که این هم در چارچوب حقوق شهروندی جای ندارد. بنابراین ما به نوعی احساس سرخوردگی می‌کنیم.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار این بیانیه مشخصا چه چیزی را از دولت آقای روحانی درخواست کرده است؟

درخواست این است که وضعیت حقوق بشر در ایران بهتر بشود. فکر می‌کنیم آقای روحانی باید فرصتی پیدا کند که واقعا و جدی به وضعیت داخلی کشور نگاه کند٬ وضعیت را بررسی کند و درک کند که یک بحران حقوق بشری در ایران در جریان است. برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها اهمیت دارند٬ اما ما فکر می‌کنیم وضعیت داخلی کشور هم اهمیت دارد و دولت باید انتظارات مردم ایران را درک کند٬ بفهمد و برای پاسخگویی حاضر باشد.
XS
SM
MD
LG