لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

نامه شیرین عبادی به احمد شهید درباره وضعیت کارگران در ایران


شیرین عبادی می‌گوید طبق آمار پزشکی قانونی ایران، روزانه پنج کارگر در ایران بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.
شیرین عبادی می‌گوید طبق آمار پزشکی قانونی ایران، روزانه پنج کارگر در ایران بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.
شیرین عبادی، برنده نوبل صلح و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، با ارسال نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران، از وضعیت کارگران ایران و افزایش مرگ‌ومیر آنها در اثر حادثه انتقاد کرد.

به گزارش وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر، خانم عبادی در نامه‌ای که ۲۹ آذرماه برای احمد شهید ارسال کرد آورده است: «به گزارش رسمی اداره پزشکی قانونی ایران، روزانه پنج کارگر در سراسر ایران بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.»

وی افزود: «علت این امر را می‌توان در فقدان امکانات و وسایل ایمنی، نبودن برنامه‌های آموزشی لازم و ساعات کار طولانی که منجر به پایین آمدن تمرکز کارگران می‌شود ذکر کرد.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، طبق آمار رسمی ۲۷ آذرماه که از سوی سازمان پزشکی قانونی منتشر شد در جریان حوادث کار سال ۹۱، تاکنون «یک هزار و ۱۰۱ تن» کشته شده‌اند و این در حالی است که ۲۸ آذرماه نیز در اثر وقوع انفجاری در معدنی در طبس، هشت تن جان خود را از دست دادند.

به گفته ایلنا، این آمار حاکی از رشد ۱۲ درصدی مرگ‌ومیر نسبت به مدت مشابه سال پیش است.

شیرین عبادی در نامه خود به احمد‌ شهید ضمن اشاره به آمار مرگ و میر کارگران در ایران، در ادامه آورد که با توجه به تعطیلی «اکثر» کارگاه‌ها و کارخانه‌های بخش خصوصی، در حال حاضر «بیش از ۷۰ درصد کارگران» در کارخانه‌ها و کارگاه‌های دولتی مشغول به کار هستند.

وی همچنین در این نامه با استناد به گزارش‌ها، از قرار داشتن «بیش از ۷۰ درصد» کارگران زیر خط فقر خبر داد و افزود که، طبق گفته نماینده کارگران، حداقل دستمزد کارگران کفاف مخارج تنها «۱۸ روز» را می‌دهد.

این فعال حقوق بشر با اشاره به این موارد و در عین حال تأکید بر زندانی بودن «ده‌ها» معترض کارگری در ایران در پایان آورد: «مستدعی است با شنیدن صدای اعتراضات کارگران به هر شیوه ممکن، خواست‌های آنان را منعکس فرموده و آنها را در وصول به درخواست‌های قانونی و برحق خود یاری فرمایید.»
XS
SM
MD
LG