لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

«لبه عربستان»؛ گذر هنرمندان سعودی از مرز سنت


«تذهیب»، اثر احمد ماطر ۳۳ ساله
«تذهیب»، اثر احمد ماطر ۳۳ ساله
گروهی از هنرمندان سعودی به نام «لبه عربستان»، از روز یکشنبه، ۱۶ مهرماه، برخی از آثار خود را برای نخستین بار در لندن به نمایش گذاشتند، آثاری که به نوعی از مرزهای سنتی عربستان گذر کرده‌اند. احمد ماطر یکی از هنرمندانی است که چند اثرش در این نمایشگاه حاضر است.

احمد ماطر نخستین بار با مجموعه بحث‌ برانگیز و ترکیبی از بدن انسان و هنر اسلامی در سطح فراگیر شناخته شد. در «تذهیب» که در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تهیه شده است، احمد ماطر دو تصویر اشعه ایکس از نیم‌تنه خود را درون کادر تذهیب قرار داده است؛ کادربندی‌ای که به ویژه در کتاب‌های قرآنی به کار می‌رود.

این هنرمند ۳۳ ساله در خصوص اثر «تذهیب» به روزنامه بریتانیایی گاردین گفته است: «در دوران اسلامی، تذهیب روشی بود تا خودمان را معرفی کنیم و از خودمان بگوییم. تصویر اشعه ایکس نیز درون بدن نشان می‌دهد و نوعی تذهیب است.»

«نور مصنوعی/ صحرای فاران» اثر احمد ماطر- ۲۰۱۲
«نور مصنوعی/ صحرای فاران» اثر احمد ماطر- ۲۰۱۲
احمد ماطر که کارهای خود را ترکیبی از نقد اجتماعی، هم‌زمان با احترام به مذهب می‌داند، در «نور مصنوعی/ صحرای فاران» (۲۰۱۲ میلادی) دغدغه‌های ناشی از نحوه توسعه مکه و ساخت مراکز خرید، آپارتمان‌ها و مجموعه‌ای چند میلیارد دلاری از هتل‌های لوکس را به تصویر می‌کشد.

در این اثر که تصویری از مکه را نشان می‌دهد، آنچه در اولین نگاه جلب توجه می‌کند نه مساجد و مراکز زیارتی که ساختمان‌ و آسمان خراش‌های پر زرق و برق و نوساز است.

احمد ماطر به گاردین گفته است: «بسیاری فکر می‌کنند که تنها نماد مکه باید کعبه باشد. معتقدند برج‌های (نوساز) مزاحمت ایجاد می‌کنند. وقتی در مکه هستید می‌بیند آیفون‌های حاضران مدام در حال عکس گرفتن از برج‌های ساعت است. مکه تبدیل به یک شهر سرمایه‌داری شده است.»

«تکامل انسان» از احمد ماطر- ۲۰۱۰
«تکامل انسان» از احمد ماطر- ۲۰۱۰
«تکامل انسان» دیگر اثر احمد ماطر است که همراه با دو اثر ذکر شده در نمایشگاه «اولد ترومن بروئری» در شرق لندن به نمایش گذاشته شده است.

این اثر در پنج سکانس تغییر شکل یک دستگاه پمپ ​بنزین به انسانی را به نمایش می‌گذارد که با اسلحه‌ای شقیقه خود را نشانه گرفته است.

این اثر سال ۲۰۱۰ تهیه شده است و احمد ماطر در وبسایت شخصی خود در مورد آن گفته است: «من یک انسان شهری و در عین حال ماحصل این تمدن غریب و وحشت‌آور نفتی هستم.»

در کنار احمد ماطر، آثار هنرمندان سعودی دیگری چون عبدالناصر غارم، فیصل سمرا و منال الضویان در این نمایشگاه حضور دارد.

این نمایشگاه ۷ آبان‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG