لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

درگیری‌‌های حامیان اخوان‌‌المسلمین و نیروهای امنیتی مصر ۱۱ کشته داد


درگیری‌ها در قاهره- ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۲
درگیری‌ها در قاهره- ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۲
منابع امنیتی و پزشکی مصر از کشته شدن ۱۱ تن به ضرب گلوله در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و هواداران گروه اخوان‌المسلمین در قاهره و چهار شهر دیگر در روز جمعه ۱۳ دی خبر داده‌اند.

روز جمعه خونبار‌ترین روز در مصر از چهار ماه پیش تا کنون بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهار نفر در درگیری‌های قاهره کشته شدند که دو نفر آن‌ها در تظاهرات شمال و دو نفر دیگر در تظاهرات جنوب این شهر شرکت داشتند.

منابع پزشکی در شهر اسکندریه هم می‌گویند یک مرد و یک زن در اثر اصابت گلوله در این شهر کشته شدند. بنا بر این گزارش، نیروهای پلیس برای متفرق کردند تظاهرات در این شهر، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند. هواداران اخوان‌المسلمین هم اقدام به پرتاب سنگ به سمت نیروهای ارتش کردند.

شاهدان عینی می‌گویند که صدای تیراندازی در جریان درگیری‌ها شنیده شده است.

منابع پزشکی می‌گویند مرد کشته شده در اسکندریه از هواداران اخوان‌المسلمین است. بنا بر اظهارات این منابع، هفت نفر دیگر در اسکندریه زخمی شده‌اند که یکی از آن‌ها کودک است و گلوله به کمرش اصابت کرده است.

ناصر العبد رئیس اداره پلیس اسکندریه می‌گوید که اعضای گروه اخوان‌المسلمین اقدام به پرتاب کوکتل مولوتوف به سمت نیروهای پلیس کردند.

از سویی مدحت شکری مدیرکل اداره بهداشت شهر فیوم از کشته شدن سه نفر در این شهر در جریان درگیری‌ میان نیروهای امنیتی و هواداران اخوان‌المسلمین خبر داده است. به گفته او، گلوله به سر، سینه و شکم این قربانیان اصابت کرده است.

شکری می‌افزاید که ۱۲ نفر دیگر در فیوم زخمی شده‌اند که حال چهارتن از آن‌ها وخیم است.

اما در اسماعیلیه، یکی از شهرهای کانال سوئز منابع پزشکی از کشته شدن یک نفر که گلوله به سینه او خورده، خبر می‌دهند.

منابع پزشکی و امنیتی در شهر المنیا در جنوب قاهره هم از کشته شدن یک دانشجو در اثر اصابت گلوله به شکمش در جریان درگیری هواداران اخوان‌المسلمین و نیروهای پلیس خبر می‌دهند.

مدیر پلیس جنایی المنیا در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری رویترز مدعی شده است که هواداران اخوان‌المسلمین در تظاهرات خود، اسلحه گرم به علاوه کوکتل مولوتوف حمل می‌کردند. این در حالی است که اخوان‌المسلمین بار‌ها بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات خود تاکید کرده است.

از حدود شش ماه پیش و هم‌زمان با برکناری محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری مصر توسط ارتش، تظاهرات گروه اخوان‌المسلمین و هوادارانش ادامه دارد.

محمد مرسی نخستین رئیس جمهوری منتخب مصر از راه انتخابات آزاد و از رهبران گروه اخوان‌المسلمین، پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفری مخالفانش و درخواستشان برای استعفای او، توسط ارتش برکنار شد. اخوان‌المسلمین برکناری مرسی را «کودتا» می‌داند و بر ادامه اعتراض‌های خود تا «بازگشت مشروعیت» تاکید می‌کند.

هم اکنون صد‌ها نفر از رهبران و اعضای گروه اخوان‌المسلمین از جمله مرسی و احمد بدیع رهبر این گروه، در بازداشت به سر می‌برند. دو هفته پیش هم دولت موقت مصر، اخوان‌المسلمین را «گروهی تروریستی» اعلام کرد.

وزارت کشور مصر روز جمعه در بیانیه‌ای که بر روی صفحه رسمی خود در فیس‌بوک منتشر کرده، تاکید کرده است که نیروهای امنیتی «به شکل قاطع و فوری» با تظاهرات اخوان‌المسلمین در سراسر مصر مقابله کردند.

این بیانیه افزوده است: «تظاهرکنندگان عضو اخوان‌المسلمین از اسلحه گرم، کوکتل مولوتوف و اسلحه سرد استفاده کرده‌اند که به زخمی شدن شماری از شهروندان و نیروهای پلیس انجامیده است.»

این بیانیه افزوده است که روز جمعه ۱۲۲ نفر از هواداران اخوان‌المسلمین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

سرکوب هواداران مرسی توسط نیروهای امنیتی و ارتش از زمان برکناری او تا کنون، صد‌ها کشته بر جای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG