لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

ناآرامی‌ در مصر در پی تأیید حکم اعدام متهمان حادثه پورت‌سعید


اعتراض‌ها در پورت سعید- ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۱
اعتراض‌ها در پورت سعید- ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۱
همزمان با تأیید حکم اعدام ۲۱ تن از سوی دادگاه قاهره به دلیل مجرم شناخته شدن در شورش استادیوم پورت سعید، هزاران تن در مصر در اعتراض به این حکم دست به تظاهرات زدند. این حادثه سال گذشته بیش از ۷۰ کشته بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاه قاهره روز شنبه، ۱۹ اسفندماه، از میان ۷۳ متهم حادثه پورت سعید، ۲۱ تن را به اعدام از طریق دار، پنج تن را به حبس ابد و مابقی را به مجازات‌های خردتر محکوم کردند. در عین حال ۲۸ تن از اتهامات خود تبرئه شدند.

به دنبال صدور این احکام، حدود دو هزار تن در شهر پورت سعید، در اعتراض به صدور احکام اعدام، به خیابان‌ها آمده و تلاش کردند رفت و آمد‌های آبی در کانال سوئز را مختل کنند، اگرچه مقام‌های مسئول در مصر گفته‌اند که رفت و آمد در این کانال عادی است.

در عین حال در قاهره نیز شماری در اعتراض به تبرئه ۲۸ تن از متهمان این واقعه دست به اعتراض زده‌ و شماری ساختمان را به آتش کشیدند.

۱۳ بهمن‌ماه سال گذشته، درگیری حامیان دو تیم فوتبال «المصری» پورت سعید و «الاهلی» قاهره در استادیوم پورت سعید به کشته شدن دست‌کم ۷۰ تن انجامید.

پس از واقعه استادیوم پورت سعید، بیش از ۷۰ تن به عنوان متهم شناخته شدند که در میان آنها نام سه مقام رسمی باشگاه «المصری»، ۹ نیروی پلیس و دو متهم صغیر به چشم می‌خورد.

از میان این متهمان، ۲۱ تن اوایل بهمن‌ماه در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شدند.

از زمان صدور این احکام شهر پورت سعید بارها دستخوش ناآرامی شده است که به موجب آن ده‌ها تن کشته و بسیاری زخمی شده‌اند.

در یک مورد در جریان یک رشته‌ ناآرامی در این شهر که اوایل بهمن‌ماه رخ داد، بیش از ۳۰ تن کشته و صدها تن زخمی شدند.
XS
SM
MD
LG