لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

رییس دفتر شبکه «العالم» ایران در قاهره بازداشت شد


شبکه العالم از سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.
شبکه العالم از سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.
شبکه تلویزیونی عرب زبان «العالم» وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران می‎گوید که نیروهای امنیتی مصر روز شنبه، ۲۹ تیرماه، با حمله به دفتر این شبکه در قاهره، رییس آن را بازداشت کردند.

به گزارش روز یکشنبه، ۳۰ تیرماه، وبسایت این شبکه خبری، نیروهای امنیتی سازمان نظارت بر مطبوعات و رسانه‌های مصر با حمله به دفتر شبکه العالم در قاهره، اموال و اثاث این دفتر را ثبت و ضبط کرده و با بازداشت احمد سیوفی، رییس این دفتر، وی را برای بازجویی به دادستانی منتقل کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که یک منبع امنیتی مصر با تایید خبر یاد شده، علت این اقدام را نداشتن مجوز از سوی دفتر العالم ذکر کرده است.

شبکه العالم ضمن رد این اتهام تاکید کرده است که از زمان آغاز انقلاب مصر، بهمن ۱۳۸۹، دفتر العالم «چهار بار» مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

آخرین مورد، بسته شدن شبکه العالم مربوط به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱ است که آن زمان آقای سیوفی بسته شدن این شبکه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر را سوال‌برانگیز خوانده بود.

تاکید نیروهای امنیتی بر بحث نداشتن مجوز العالم در حالی مطرح می‌شود که به گزارش وبسایت این شبکه، احمد سیوفی گفته است که در موارد پیشین همواره العالم از مسئولان مربوطه درخواست مجوز کرده، اما این درخواست‌ها «بدون دلیل» رد شده بودند.

العالم در ادامه می‌افزاید: «این شبکه حدود یک ماه قبل درخواست خود را برای اخذ مجوز فعالت در مصر ارائه کرده و بر خلاف دفعات قبل، برای نخستین بار با این درخواست موافقت شده است.»

تلویزیون العالم با اشاره به این موضوع، ضمن وارد ندانستن اتهام‌ها علیه این شبکه، تاکید کرده است که از زمان برکناری محمد مرسی و روی کار آمدن ارتش موجی از مسدود شدن شبکه‌های تلویزیونی آغاز شده و «چندین شبکه تلویزیونی، از جمله یک شبکه متعلق به اخوان المسلمین (مصر۲۵)» بسته شده‌اند.

العالم می‌افزاید که ۱۲ تیرماه نیز نیروهای امنیتی مصر با حمله به دفاتر «الجزیره» و «مباشر مصر»، دستکم پنج تن را بازداشت کردند. در عین حال به گفته این وبسایت خبری، شبکه‌های «الحافظ» و «الناس» نیز پس از برکناری محمد مرسی مسدود شده‌اند.

ارتش مصر شامگاه چهارشنبه ۱۲ تیر محمد مرسی را از ریاست جمهوری برکنار کرد. در حال حاضر عدلی منصور، رییس دادگاه عالی قانون اساسی را به عنوان رییس جمهور موقت اداره کشور را در دست دارد.

پس از آن، در پی ابراز نظر برخی مقام‌های ایران در مورد تحولات اخیر مصر، وزارت خارجه این کشور ايران را به مداخله در امور مصر متهم کرد که ایران در واکنش با بیان این‌که به تصمیم «مردم مصر» احترام می‌گذارد، اعلام کرد که خواهان «بهترین روابط با مصر» است.
XS
SM
MD
LG