لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

اژه‌ای: برای تخریب‌کنندگان اموال زندان اوین پرونده تشکیل می‌شود


غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه
غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه
سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید برای کسانی که در ناآرامی‌های بند ۳۵۰ زندان اوین اقدام به «تخریب اموال زندان» کرده‌اند٬ پرونده تشکیل می‌شود. وی همچنین افزوده است که مسئله «کشف مشروبات الکلی» در این بند در صورت جلسه آمده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه٬ هشتم اردیبهشت‌، در یک نشست خبری اظهار داشت: «زندان ملک شخصی زندانی نیست. ممکن است یک زندانی از یک بند به بند دیگری منتقل شود یا از اتاقی به اتاق دیگر. این‌که یک زندانی اجازه بازرسی ندهد و شروع به بد گفتن و تعرض کند و شیشه بشکند٬ درست نیست.»

وی در ادامه افزود: «کسانی که این غائله را در داخل زندان به راه انداختند و اقدام به تخریب اموال زندان کردند و جنجال آفریدند٬ برایشان پرونده تشکیل می‌شود.»

مخالفان در ایران روز پنجشنبه، ۲۸ فروردین، خبر دادند که ماموران و زندانبانان اوین اقدام به ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ کرده‌اند که در پی آن، شماری از آنها دچار جراحت شده و به مراکز درمانی بیرون از زندان منتقل شده‌اند. خانواده‌های شماری از این زندانیان پس از دیدار با بستگانشان در زندان٬ در گفت‌و‌گو با رادیو فردا این مسئله را تایید کردند.

این در حالی است که رییس سازمان زندان‌ها بارها ضرب و شتم زندانیان را تکذیب کرده و می‌گوید بازرسان در پی یک بازرسی متداول با هدف کشف «وسایل ارتباطی غیرقانونی» نظیر تلفن همراه و کارت حافظه در این بند٬ وارد زندان شده و با «التهاب‌‌آفرینی و هتاکی» زندانیان مواجه شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه نیز روز دوشنبه از کشف به گفته وی، «وسایل غیرقانونی» در بند ۳۵۰ اوین خبر داد و در ادامه افزود: «اگر فردی که بازداشت شده است اشیای ممنوعه را وارد زندان یا بند کند٬ جرم مرتکب شده و قابل تعقیب است.»

وی گفت: «قوه قضائیه نسبت به قوانین پایبند است و اگر در داخل و یا خارج زندان کارمند یا زندانی طبق مقررات عمل کند از او حمایت شده و اگر خلافی مرتکب شود٬ با او برخورد می‌شود.»

حمید رسایی٬ نماینده اصولگرای مجلس روز دوم اردیبهشت‌ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس از کشف «مشروبات الکی» در بند ۳۵۰ زندان اوین خبر داده بود.

در این خصوص نیز آقای اژه‌ای روز دوشنبه گفت: «بعضی بندها با استفاده از میوه در طول مدت زمان مشروب تهیه می‌کنند که البته خیلی‌ها نیز موفق به این کار نمی‌شوند. این به این معنا نیست که مشروب را از بیرون به داخل زندان برده و یا پاتیل ساخته‌اند. این مطلب نقل شده از سوی نماینده مجلس دروغ نیست و من از میزان آن اطلاعی ندارم٬ اما کشف آن را در صورت جلسه دیده‌ام.»

وی همچنین تغییر سمت غلامحسین اسماعیلی از ریاست سازمان زندان‌ها به ریاست دادگستری استان استان تهران را بی‌ارتباط به قضایای بند ۳۵۰ اوین دانست و گفت وی از مدت‌ها پیش «به لحاظ شایستگی» برای سمت جدید انتخاب شده بود و این سمت برای وی «ارتقا محسوب می‌شود.»

اعتراض‌ها به وقایع رخ داده در بند ۳۵۰ اوین همچنان ادامه دارد و در همین خصوص ده‌ها زندانی در زندان‌های اوین و رجایی شهر در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان این بند٬ اعتصاب غذا کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG