لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

اروپا افراد بیشتری را در ارتباط با بحران اوکراین تحریم می‌کند


کاترین اشتون٬ ریيس سیاست خارجی اتحادیه اروپا- لوکزامبورگ٬ ۲۵ فروردین ۱۳۹۳
کاترین اشتون٬ ریيس سیاست خارجی اتحادیه اروپا- لوکزامبورگ٬ ۲۵ فروردین ۱۳۹۳
اتحادیه اروپا با تاکید بر نقش روسیه در بحران به وجود آمده در شرق اوکراین٬ اعلام کرد که با افزودن افراد دیگر در فهرست تحریمی این اتحادیه به منظور مسدود کردن دارایی‌هایشان و جلوگیری از صدور ویزای این اتحادیه برای آنها٬ موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه٬ ۲۵ فروردین‌ماه٬ در جریان نشستی در لوکزامبورگ٬ مسکو را در قضیه حمله گروه‌های حامی روسیه به ساختمان‌های دولتی در شرق اوکراین دخیل دانسته٬ و اعلام کردند که این اقدامات با برنامه‌ریزی روسیه صورت گرفته است.

کاترین اشتون٬ ریيس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت: «در پرتو وقایع اوکراین٬ ما تصمیم گرفتیم فهرست افرادی را که هدف مسدود شدن دارایی‌ها و قرار لغو صدور ویزا قرار گرفته‌اند٬ گسترش دهیم.»

طبق گزارش‌ها، حاضران در جلسه با افزودن چهار نام دیگر به فهرست تحریمی موافقت کرده‌اند و قرار است اسامی این افراد روز سه شنبه اعلام شود. هم اکنون به گفته خبرگزاری فرانسه ۳۳ مقام و تاجر روس و اوکراینی در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار دارند.

اتحادیه اروپا همراه با آمریکا معتقد است که روسیه در وقوع ناآرامی‌ها در مناطق شرقی اوکراین و حمله گروه‌های مسلح هوادار روسیه به ساختمان‌های دولتی نقش داشته است. این در حالی است که روسیه این اتهام را رد می‌کند.

در جریان نشست روز دوشنبه، ۲۸ وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا از توافق بر سر اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه بازماندند.

با این‌حال آنها به روسیه هشدار داده‌اند که اگر گام‌های بیشتری در جهت «بی‌ثبات‌ کردن» شرایط در اوکراین بردارد٬ اتحادیه اروپا آماده اعمال تحریم‌های شدیدتر است.

نشست لوکزامبورگ در حالی برگزار شد که قرار است روز پنجشنبه٬ ۲۸ فروردین‌ماه کاترین اشتون با مقام‌های آمریکایی٬ روسی و اوکراینی در ژنو دیدار کند. به گفته خانم اشتون در این نشست قرار است بر سر کاهش تنش‌ها در اوکراین بحث و گفت‌و‌گو شود.

در حال حاضر هنوز برخی ساختمان‌های اداری واقع در شرق اوکراین در محاصره‌های گروه‌های مسلح حامی روسیه هستند.

در همین حال، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که «شواهد غیرقابل انکاری» به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد روسیه در ناآرامی های شرق اوکراین دست دارد.

جی کارنی با این حال گفت که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، هنوز به این نتیجه نرسیده است که اقدامات ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، زمینه را برای تحریم گسترده‌تر بخش‌های اقتصادی این کشور ایجاد کرده است.
XS
SM
MD
LG