لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

ابراز نگرانی نسبت به وضعیت زندانیان بیمار در ایران


عبدالکریم لاهیجی٬ رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر می‌گوید جلوگیری از دسترسی زندانیان بیمار نوعی مجازات است.
عبدالکریم لاهیجی٬ رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر می‌گوید جلوگیری از دسترسی زندانیان بیمار نوعی مجازات است.
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر روز پنجشنبه نسبت به وضعیت زندانیان عقیدتی بیمار ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد که مسئولان با دسترسی این زندانیان به پزشک مخالفت می‌کنند.

به گزارش ۱۶ اسفندماه وبسایت این فدراسیون غیرانتفاعی که مقرش در پاریس است٬ «دولتمردان ایران» با دسترسی زندانیان عقیدتی بیمار به مراقبت‌های مناسب پزشکی مخالفت کرده و به همین دلیل حال این زندانیان رو به وخامت گذاشته است.

در این خصوص این گزارش از زندانیانی چون بهاره هدایت٬ حمیدرضا مرادی سروستانی٬ مصطفی دانشجو٬ افشین کرم‌پور٬ امیر اسلامی٬ عبدالفتاح سلطانی٬ حسین رونقی ملکی و محمد داوری نام برده است که به گفته این فدراسیون همگی از بیماری‌های متفاوتی رنج می‌برند و امکان دسترسی به پزشک را ندارند.

ابراز نگرانی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در حالی مطرح شده است که ۲۰ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین نیز ۱۱ اسفندماه در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نسبت به وضعیت زندانیان بیمار هشدار دادند.

در این نامه این افراد تاکید کردند که قاضی صلواتی٬ رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب٬ مسئول محرومیت تعدادی از زندانیان از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی است. این زندانیان تاکید کرده بودند که بارها مسئولان زندان و دادستانی به نظر پزشکی قانونی توجهی نکرده و مشکلات بزرگی را برای بیماران ایجاد کرده‌اند.

عبدالکریم لاهیجی٬ رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر روز پنجشنبه در خصوص وضعیت زندانیان بیمار گفت: «دولتمردان ایران به عمد با دسترسی زندانیان به مراقبت‌های پزشکی مخالفت می‌کنند. آن‌ها زندانی عقیدتی را دو بار مجازات می‌کنند؛ بار اول با دستگیری و حبس خودسرانه آن‌ها و سپس با ایجاد شرایط غیرقابل تحمل در حبس شامل محرومیت از درمان زندانیان بیمار که سلامتی و وضعیت جسمانی آنها را به خطر می‌اندازد.»

این فدراسیون ضمن درخواست برای آزادی تمامی زندانیان عقیدتی٬ از دولتمردان ایران خواسته است تا امکان دسترسی زندانیان بیمار به مراقبت‌های پزشکی را فراهم کرده و به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر پایبند باشند.
XS
SM
MD
LG