لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

اعلام همبستگی ۴۰ نویسنده اتریشی با شاهین نجفی


شاهین نجفی
شاهین نجفی
۴۰ نویسنده اتریشی از جمله الفریده یِلینِک، برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۰۴، با امضای بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با شاهین نجفی، خواستار لغو فتوای قتل این خواننده رپ ایرانی شدند.

نویسندگان اتریشی امضاکننده این بیانیه با اشاره به صدور فتوای قتل سلمان رشدی از سوی آیت‌الله خمینی به دلیل انتشار کتاب «آیات شیطانی» تأکید کردند که صدور فتوای قتل، چه آن ‌زمان و چه اکنون، پذیرفتنی نیست.

به نوشته وب‌سایت «خانه ادبیات وین»، نویسندگانی چون آرنو گایگِر، روبرت شیندِل، آنگِلیکا رایتزِِر و اِروین آینتزینگِر در این بیانیه که روز پنج‌شنبه، اول تیرماه، منتشر شده است، با اشاره به صدور فتوای قتل شاهین نجفی به دلیل تهیه و اجرای ترانه «‌نقی»، تأکید کرده‌اند که این خواننده رپ ساکن آلمان از آن زمان به صورت مخفیانه زندگی می‌کند و تحت محافظت پلیس قرار دارد.

در این بیانیه آمده است که با توجه به شدت گرفتن فعالیت اسلام‌گرایان افراطی در آلمان و اتریش و همچنین حال که به نوشته این بیانیه افراد ناشناسی اعلام آمادگی کرده‌اند تا این فتوا را که برای اجرای آن «جایزه ۱۰۰ هزار دلاری» تعیین شده است، آقای نجفی می‌تواند هر لحظه مورد حمله قرار بگیرد.

به دنبال انتشار ترانه «نقی» شاهین نجفی، آیت‌الله صافی گلپایگانی «برای جسارت‌کنندگان به امام نقی» حکم ارتداد صادر کرد.

این ترانه از سوی وب‌سایت‌های حکومتی ایران نیز به عنوان نمونه «ارتداد» شناخته شد و جمعی از روحانیان نظیر جعفر سبحانی تبریزی، لطف‌الله صافی تبریزی، محمدعلی علوی گرگانی، ناصر مکارم شیرازی، مسلم ملکوتی و حسین نوری همدانی نیز حکم «ارتداد» شاهین نجفی را صادر کردند.

نویسندگان اتریشی با اعلام همبستگی با شاهین نجفی و تأکید بر حمایت کامل‌شان از وی، از مقام‌های سیاسی و دیپلماتیک خواسته‌اند تا ضمن محکوم کردن صدور فتوای قتل آقای نجفی، با اجرای قوانین کشورهای دموکراتیک از اقدامات «جنون‌آمیز حاکمان دیکتاتور» خودداری کنند.

در این بیانیه آمده است: «ما باید در هر کجا و هر زمان که بتوانیم از حق شاهین نجفی برای آزادی بیان و آزادی ابراز عمومی فعالیت‌های هنریش حمایت کنیم.»

به گزارش وب‌سایت خبری «دویچه وله»، حدود یک هفته پیشتر نیز ۵۰ هنرمند آلمانی از جمله گونتر گراس، نویسنده آلمانی برنده نوبل، با انتشار فراخوانی از سیاستمداران و مردم خواستند تا از شاهین نجفی حمایت کنند.

شاهین نجفی پیشتر در گفت‌وگو با رادیوفردا تأکید کرده بود که با اجرای این ترانه قصد توهین نداشته و افزوده بود: «من فکر می‌کنم که یک انسانی که قادر است صحبت کند دیگر دلیل ندارد که توهین کند. بعد از آن هم، یک کار هنری یک مقاله فلسفی یا یک مقاله دینی نیست که من بخواهم با آن به کسی توهین کنم.»
XS
SM
MD
LG